Av Per Gram
Det var knyttet mer
spenning til denne versjonen av Salon du Bourget enn noen jeg har vært på tdligere, gitt uroen som
finnes i verden nå. Den franske presidenten har vanligvis vært med under åpningen,
men nå var han på et G8 møte. Sorry, G7 møte!
Jeg hadde ingen spesielle invitasjoner ved denne
anledning fordi slike tar mye tid å eksekvere. Jeg hadde kun èn dag til
rådighet, mens showet varer en uke. 5 av disse dagene er såkalte "Trading
Days" for spesielt inviterte kommersielle gjester. Jeg har en stående
invitasjon til mandagen som henger ved meg fra tidligere tider. Nå er jeg der
bare for egeninteresse; hva rører seg? I fokus var imidlertid Norges forestående
kjøp av store droner og kjøp av Bell 525 for betjening av olje- og gassindustrien
i norsk sektor.
Det var nydelig vær med rundt 27 grader, men plenty av vanningshull. 5 enorme haller/hangarer meg mange tusen utstillere har ofte en matbit og noe å drikke til gjester, så det var bare å stikke innom. Kongsberg var representert her, men jeg var ikke innom dem. De har jeg snakket med før om NSM til et nytt Kystartilleri slik Romania akkurat nå skal gjennomføre. US Marines har disse i et mobilt kystartilleri. Men, det som flyr var i fokus, og hallene får jeg ikke tid til. Utviklingen av eVTOL maskiner synes å ha stagnert i hovedsak fordi en ikke har blitt enige om standarder for luftrommet disse skal fly i. I påvente av dette har mange prosjekter sluppet opp for penger og kastet inn håndkleet.
EVE Air er et eksempel på hvor kostbart et utviklingsprogram er. De er her på Le Bourget med en fullskala eVTOL prototype som snart skal fly, men du kan lese om utviklingen av akkurat denne her: https://tinyurl.com/424hfw8c
Elfly er det mange
typer av nå, men også fly med hybride løsninger eller kun hydrogenbaserte
brennselceller. Også der synes jeg det går veldig sent.
Elflyet Beta fløy.....Sjekk video her: https://tinyurl.com/4vnp2uxp
En ting som synes å ha falt ut av interessesfæren
til fabrikantene er "blended wing body" typen fly. Både Boeing og Airbus
hadde disse i sine langtidsplaner.men er ikke å se noe sted nå.
Trump har skapt mye uro i Pentagon med voldsomme justeringer av budsjetter. Den påbegynte Black Hawk motoren er for eksempel tatt ut av programmet. "Golden Dome", et Trump prestisjeprosjekt vedr. rakettforsvar av hele landet, vil ta mye oppmerksomhet fremover. Kansellering av Wedgetail prosjektet (AWACS), oppgradering av F135 motorene og før nevnte helikoptermotor. USA var lite til stede synes jeg. I alle fall mye mindre enn før om årene. De stilte med de "vanlige" flyene, C-130J, C-17, KC-46, P-8A, F-15E, F-35A, F-16 og F/A-18G. Av helikoptre var det CH-47, UH-60 Blackhawk. I programmet sto det MH-60 Sea Hawk, men den var ikke å se. Det er godt mulig at Boeing hadde noe om F-47 for spesielle gjester i sitt chalet, men det var ikke på noen måte utstilt eller annonsert. At F-47 programmet kan få innvirkning på samarbeidet med Japan om GCAP, 6. gen. fighter, er ikke omtalt noe sted.
Det kjempestore flyet som skal fly turbinblader
for vindkraftverk var heller ikke til stede, noe det var annonsert med.
Presis kl 0930 kom Patruille De France med sine Alfa Jets over Le Bourget, og showet var i gang. Det betyr at jeg tar beina fatt og får med med det meste av det som står utstilt, sånn omtrent 250 flytyper av alle slag. Noen av disse står i chaleer og er ikke tilgjengelige uten spesiell invitasjon. Denne gangen var det ikke uventet mange med forsvarsmessig tilsnitt, spesielt av droner, men også våpen som raketter og missiler av ymse slag.
Flere typer jammeutstyr mot droner var der nå som før, og utrolig raske 30mm kanoner for å skyte ned droner. Russiske og ukrainske droner opererer begge droner somer styrt via en syltynn wire, omtrent som det gammeldagse TOW missilet. De kan ikke jammes, men jeg så ikke noen tydeldige mottiltak på utstillingen.
Mens jeg tuslet rundet på dette store området, var det alltid et demofly i lufta. Rafale, som fikk hard medfart i den kortvarige konflikten mellom Pakistan og India., bråker noe voldsomt. Det samme gjør F-35 som også viste seg frem i sitt vanlige, og ikke veldig spektakulære show.
I en pause for å kjøle meg ned i omgivelser med aircondition, tok jeg en tur innom det gamle flymuseet på Le Bourget, Musèe de l`Air et de `Espace. Det slår meg hver gang jeg er der hvor dristige franskmennene var. Tenk bare på et fly hvor flygeren ligger i en hardplastcockpit i luftinntaket til en enorm jetmotor! Eller Griffon som er en eneste enorm motor. Det er mye å se der fra begge kriger også.
Bell Helicopter
Textron. Jeg fikk lov til å komme inn, og hva sto der; en mock-up av Bell 525
Relentless. Jeg spurte om det var to slike, men nei, denne var fraktet ned fra
Stavanger! Vel, den kjente jeg godt fra
tidligere besøk hos agent for Bell, Ole Petter Bakken. Men hvordan går det med
sertifiseringsprogrammet? Jeg fikk dessverre det samme svaret som for 5 år siden:
Det går fremover. Jeg finner det utrolig ansvarsløst av Equinor, åpenbart støttet av fagfroreningene, å bestille ti
maskiner av en type som ikke er sertifisert. Vel, jeg spurte om de hadde
utstilt Bell 280 Valor. Den hadde de ikke fått bragt over. Veldig rart all den tid den slo ut Sikorsky
S97 Raider i konkurransen som BlackHawks
etterfølger.
Store droner. Det har vært vanlig å se Global Hawk eller Triton utstilt, men ikke denne gangen. General Atomics / Department of Defense var der med en USAF operert MQ-9 Reaper. To kvinner hadde dronevingen så jeg så jeg måtte snakke med dem. Ja, de var fra det første kullet som fikk en egen wing fra Creech AFB, altså symbolet som viser at du har en utdannelse med noe som flyr.
Kvinnelige droneflygere med dronevingen
De kjente naturligvis til
den maritime versjonen, MQ-9B SeaGuardian, men den var ikke de særlig kjente
med. Disse kommer i gruppen kalt MALE som står for Medium Altitude Long
Endurance. Den flyr i rundt 20 000 fot i
24 timer og var utstilt med missiler. De
var ikke snakkesalige når det gjaldt operative begrensninger. Skulle jeg få det
måtte jeg nok ha en annen akreditering. Norge skal altså ha store droner til
overvåking av maritime områder. Da står det mellom Triton og SeaGuardian.
Personlig mener jag at droner uten våpen vil bli avskrevet kvikt i en
krigssituasjon. Andøya som
stasjoneringssted mener jeg er uegnet fordi jeg tror vindforholdene betyr mye
hangartid. Nå er jo Andøya i samme stilling som Sola med råtne betongområder og
sprukken asfalt som Forsvaret ikke har brydd seg om å vedlikeholde.
Jeg har sakset dette fra
brosjyren om SeaGuardian: Anti-Submarine Warfare
Leveraging MQ-9B’s open architecture system, SeaGuardian operators have
the option to integrate our ground-breaking sonobuoy management and control
system (SMCS) and sonobuoy dispenser system (SDS). Together, these systems
allow SeaGuardian operators to deploy, monitor and control sonobuoys from a
single RPAS. Also, SeaGuardian has four wing stations available to carry up to
4 SDS pods, enabling it to hold and dispense up to 40 ‘A’ size or 80 ‘G’ size
sonobuoys and remotely perform ASW anywhere in the world. In its standard
maritime ISR and ASW configuration, SeaGuardian’s range encompasses a mission
radius of 1200 nautical miles with significant on-station time for submarine
prosecution, providing a low-cost, stand-alone capability or a complement to
human-crewed aircraft for manned-unmanned teaming operations.
Da jeg forlot åstedet omtrent kl 17 for å ta toget
til byen, fikk jeg med meg et sammendrag for dagen:
1. Baykar, Leonardo launch UAV venture LBA Systems to address European
defense gaps
2. LOT selects Airbus for new regional fleet with order for up to 84 A220s
3. Israel blasts ‘outrageous’ decision to blackout weapons stands at Paris
Air Show
4. ANA Holdings finalizes order with Airbus for 27 A321neo and A321XLR
aircraft
5. Airbus Defence, Quantum Systems sign MoU for aerial reconnaissance
development
6. Province of Manitoba confirms intent to purchase 3 DHC-515 waterbombers
7.
Riyadh Air places colossal order for up to 50 Airbus A350-1000s
8. Global lessor AviLease places order for 77 Airbus aircraft
9. Portugal orders sixth KC-390, offers platform to NATO allies
10. Pratt & Whitney announces A320neo engine upgrade option
11. VoltAero unveils redesigned electric-hybrid aircraft
12. Eve Air Mobility signs deal with Revo for 50 eVTOLs as part of $250m
contract
De to siste dagene er såkalte Public Days. Det er
skikkelig airshow med de vanlige flytypene som Corsair, Mustang, Spitfire, Bearcat etc.etc. + noen av de som
blir igjen etter "Trading Days".



Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.