fredag 2. februar 2018

Droner i taxivirksomhet - Overoptimisme preger markedet - NRK



Overoptimisme preger markedet for føreløse taxier av typen du ser under. Her finne stadig nye varianter som du har fått med deg her på bloggen, senest i dag. I 2007 avholdt Flyoperativt Forum den første internasjonale UAV (Drone) konferanse i Norge. Vi innså raskt at her kommer lovgivende myndigheter til å ligge langt bak utviklingen. Separasjon mellom vanlige fly og droner som det her snakkes om, har det vært jobbet med i omtrent 15 år nå. Ingen omforente løsninger er funnet. Vi snakker her også om kommersiell flyging. Taxiflyging er kommersielt. Det betyr særdeles strenge regler for hvordan disse innretningen skal opereres, og ikke minst separasjon fra andre fly av samme type. Noen jobber med dette, men å få på plass et system som er sikkert fra dag en ser jeg på som utopisk akkurat nå. Tipper at den overdrevne optimisme er skapt for å få inn penger i prosjekter. Sjekk for øvrig de strenge svenske reglene når det gjelder droner. De norske er det referanse til nederst. De er fra juli 2017.(Red.)


Les hele artikkelen her: https://tinyurl.com/ybo36vok

I fremtidens taxi skal vi flys førerløst

Fremtidens taxi kommer til å være førerløs og se ut som en drone, mener utvikleren av det førerløset fartøyet.



Volocopter flyr av seg selv


Lukasz Gadowski i Volocopter
Lukasz Gadowski i Volocopter sier de førerløse lyft-taxiene kommer i drift om et par års tid
Foto: Volocopter
– Volocopter er utviklet til bruk i storbyer som holder på å kveles av trafikk og der trafikken på bakkenivået er sprengt, sier styreleder Lukasz Gadowski.

Han hevder at det elektriske fartøyet har sikkerheten i høysetet, at det er utviklet i tråd med dagens regler for sikkerhet.
– Blant annet kan det operere med kun halvparten av de 18 rotorene i drift, og det har innebygget fallskjerm som løses ut automatisk ved avvik, forklarer han.

Nye regler i luftfarten

I EU jobbes det med å få nye regler på plass når førerløse fly skal operere i det samme luftrommet som konvensjonelle fly med mannskap.

Sweden implements new rules for UAV use

Sweden has become the latest country to regulate the use of unmanned aerial vehicles (UAVs), or drones, covering both private and commercial operators.
Swedish Transport Agency Transportstyrelsen said that while the rapidly developing UAV technology presents great opportunities, the craft must be operated safely.
Under the new rules, Swedish UAV operators must fly their craft more than 5km (3.1 miles) away from an airport’s active runway, or at least 1km away from a helicopter landing area.
Neither may fly UAVs “over a short distance or in such a way that can disrupt a rescue operation in progress”—presumably in the event of an accident where emergency service helicopters are present.
UAVs may only be flown in controlled airspace by special permission and on terms set by the relevant air traffic control unit for the airspace concerned, according to the new regulations.
Operators controlling a drone in traffic information zones or traffic information areas, must maintain a two-way radio connection, or equivalent, in agreement with air traffic management. Flights in a traffic zone may only be done after consultation with the relevant airport.
UAV operators violating these rules face a fine or imprisonment, the agency warned.
Nations are scrambling to find ways to control, or integrate UAV operations, given the fears that a collision between a drone and an airliner or light aircraft could result in a crash.



Sjekk de norske reglene hos Luftfartstilsynet her: https://tinyurl.com/y7qo78tz

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.