Nyt liv til pensionerede Airbus A340
Det britiske flyselskab European Aviation (EA) har indgået en aftale med Etihad Airways om at købe 10 af det mellemøstlige selskabs pensionerede A340-fly.
European Aviation, der er hjemmehørende i Bournemouth på Englands sydkyst, er involveret i en lang række aktiviteter inden for luftfart, herunder teknisk support, kabineindretning, samt salg og leasing af fly.
Nu har selskabet købt syv Airbus A340-600 og tre A340-500 fra Etihad, der har haft dem stående i Teruel i Spanien, siden de sidste år blev pensioneret af det mellemøstlige flyselskab.
To af flyene er allerede kommet til EAs base i Bournemouth; det tredje kommer til marts og resten i årets løb.
Alternativ udnyttelse
Selv om den fire-motorede A340 på grund af stigende brændstofpriser hurtigt er ved at forsvinde fra de fleste flyselskaber, hvor de stort set alle bliver erstattet af de langt mere økonomiske to-motorede og mere moderne langdistancefly, siger administrerende direktør Trevor Whetter fra European Aviation til ATW: “Vi har planer om at få flyene på vingerne igen og regner med, at de alle igen kommer i drift”.
Selv om den fire-motorede A340 på grund af stigende brændstofpriser hurtigt er ved at forsvinde fra de fleste flyselskaber, hvor de stort set alle bliver erstattet af de langt mere økonomiske to-motorede og mere moderne langdistancefly, siger administrerende direktør Trevor Whetter fra European Aviation til ATW: “Vi har planer om at få flyene på vingerne igen og regner med, at de alle igen kommer i drift”.
Trevor Whetter fortæller, at to af flyene er i færd med at blive konverteret til såkaldt ’executive layouts’, hvilket typisk betyder indretning med 100 business class sæder, der kan konverteres til senge.
Populære blandt organisationer
”Denne konfiguration er populær blandt visse organisationer, som for eksempel nogle af de førende fodboldklubber eller private rejseklubber, som arrangerer rejser Jorden rundt. Nogle krydstogtrederier benytter ligeledes denne type fly, til at transportere passagerer til og fra starthavnene”, beretter Trevor Whetter.
”Denne konfiguration er populær blandt visse organisationer, som for eksempel nogle af de førende fodboldklubber eller private rejseklubber, som arrangerer rejser Jorden rundt. Nogle krydstogtrederier benytter ligeledes denne type fly, til at transportere passagerer til og fra starthavnene”, beretter Trevor Whetter.
Alternativt mener han, at flyene kan benyttes at sekundære flyselskaber, der har behov for at blive opgraderet og derfor har brug for øget kapacitet.
De 10 fly er blevet usædvanlig flot vedligeholdte og er allerede nu udrustet med top-klasse interiør. De er alle bygget i årene 2008-2009, hvilket giver dem mange gode år endnu.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.