C-serie fly nonstop over Atlanten
Et af Bombardiers nye C-serie fly tog en direkte tur over Atlanten som led i arbejdet med at få lov til at bruge flyet i London City-lufthavnen.
Den canadiske flyproducent Bombardier gennemførte i weekenden en transatlantisk flyvning med sit nye CS100-fly fra London City-lufthavnen til John F. Kennedy-lufthavnen i New York.
Den direkte interkontinentale flyvning kommer i kølvandet på en række vellykkede flyvninger, der skulle demonstrere CS100-flyets særlige kapaciteter til operationer til og fra London City Lufthavnen, herunder stejl indflyvning til landing. Flyet gennemførte gnidningsløst alle planlagte otte starter og landinger i løbet af en periode på to dage.
”Flyet levede op til alle vores forventninger til ydeevne og viser klart, at det er det bedst ydende og mest effektive fly i 100- til 150-sæders klassen,” siger Rob Dewar, vice præsident for C-serie programmet hos Bombardier Commercial Aircraft.
Flyvningen til New York var ifølge Bombardier en vigtig milepæl i arbejdet med at gøre CS-flyserien klar til at blive brugt i London City-lufthavnen til oversøiske flyvninger samt på ruter til destinationer i Europa, som de fly, der i dag kan bruges i London City-lufthavnen, ikke har nok rækkevidde til at nå.
Skelsættende nonstop flyvning
I London City-lufthavnen ser man frem til at CS-flyet bliver fast inventar i den lille lufthavn i Londons finansdistrikt Docklands.
I London City-lufthavnen ser man frem til at CS-flyet bliver fast inventar i den lille lufthavn i Londons finansdistrikt Docklands.
”Det har været en fornøjelse at byde velkommen til Bombardier CS100-fly og dets hold for første gang, som en del af deres test og evaluering. Efter den skelsættende nonstop flyvning til New York, ser vi frem til afslutningen af dens certificering, efterfulgt af indsættelse i kommerciel passagerdrift med SWISS,” siger Declan Collier, administrerende direktør for London City Airport, med henvisning til at schweiziske SWISS inden længe bliver det første flyselskab til at bruge flyet til og fra London City.
De canadiske og europæiske luftfartsmyndigheder forventer at have færdiggjort certificeringen af C-serien til London City-flyvninger i andet kvartal.
Med det laveste støjniveau og emissionsudledning blandt alle kommercielle fly i sin klasse er C-serien ideel til flyvninger ind og ud af byområder og støjfølsomme lufthavne. CS100-flyet har et meget lavere ”støj-fodaftryk” i forhold til andre kommercielle jetfly, og giver sandsynligvis et bedre miljø for Londons beboere, da det ifølge Bombardier er det mest støjsvage kommercielle fly i produktion.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.