Her er Primeras nye danske Airbus A321neo-fly
Det første af Primera Airs otte nye Airbus A321neo-fly er rullet ud i fri luft. Flyene får danske registreringsbogstaver.
Den er god nok. Det dansk-lettiske flyselskab Primera Airs nye Airbus A321neo-fly kommer på dansk register. Det står klart efter at det første af i alt otte nye fly i denne uge blev rullet ud af samlehallerne hos Airbus i Hamborg Finkenwerder-lufthavnen.
Det første fly får registreringen OY-PAA og de efterfølgende fly registreres sandsynligvis som OY-PAB, OY-PAC osv.
Kun ét fly tilbage
Primera Air har ellers gennem flere år flyttet en stor del af sine fly fra dansk til lettisk register. Selskabet består nemlig reelt af to søsterselskaber. Det danske Primera Air Scandinavia og det lettiske Primera Air Nordic. Sidstnævnte blev etableret i 2014, hvorefter hovedparten af selskabets otte nuværende Boeing 737-fly blev flyttet fra Primera Air Scandinavias danske driftstilladelse til Primera Air Nordics lettiske driftstilladelse. Tilbage på dansk OY-register er i dag kun ét fly.
Primera Air har ellers gennem flere år flyttet en stor del af sine fly fra dansk til lettisk register. Selskabet består nemlig reelt af to søsterselskaber. Det danske Primera Air Scandinavia og det lettiske Primera Air Nordic. Sidstnævnte blev etableret i 2014, hvorefter hovedparten af selskabets otte nuværende Boeing 737-fly blev flyttet fra Primera Air Scandinavias danske driftstilladelse til Primera Air Nordics lettiske driftstilladelse. Tilbage på dansk OY-register er i dag kun ét fly.
Derfor var det også bemærkelsesværdigt, at Primera Air bekendtgjorde, at de otte nye fly blev danske fly. De otte fly kommer på dansk register og på Primera Air Scandinavias danske driftstilladelse, men vil blive baseret rundt omkring i Skandinavien og Nordeuropa.
Kolossal ekspansion
De første seks eksemplarer bliver den normale Airbus A321neo-model, mens de to sidste bliver den særlige ”long range”-version, som Airbus er i fuld gang med at få certificeret.
De første seks eksemplarer bliver den normale Airbus A321neo-model, mens de to sidste bliver den særlige ”long range”-version, som Airbus er i fuld gang med at få certificeret.
Flyene bliver leveret i løbet af 2018 og skal spille en nøglerolle i den kolossale ekspansion, som Primera Air er i gang med i øjeblikket. Primera Air starter i dette forår op med transatlantiske flyvninger fra Paris-CDG, London-Stansted og Birmingham til en række destinationer på den amerikanske og canadiske østkyst.
Langdistanceflyvninger over Atlanterhavet til lavpris er ikke et forretningsområde, som Primera Air beskæftiger sig med i dag, hvor det primært handler om at flyve solhungrende danskere, nordmænd, svenskere, finner og islændinge sydpå på charterferie.
De første i verden
Med planen om atlantruter går Primera Air direkte i klinch med de etablerede netværksselskaber samt lavprisselskaber som Norwegian og WOW Air. Primera Air er ejet af den islandske rejsekoncern Primera Travel Group, der står bag rejsearrangører i Sverige, Danmark, Norge, Finland og Island. I Danmark er blandt andet Bravo Tours ejet af Primera-gruppen.
Med planen om atlantruter går Primera Air direkte i klinch med de etablerede netværksselskaber samt lavprisselskaber som Norwegian og WOW Air. Primera Air er ejet af den islandske rejsekoncern Primera Travel Group, der står bag rejsearrangører i Sverige, Danmark, Norge, Finland og Island. I Danmark er blandt andet Bravo Tours ejet af Primera-gruppen.
Ekspansionen skal ske med både de nye Airbus A321neo-fly og 18 Boeing 737 MAX 9-fly, som også er på vej til flyselskabet i de kommende år. Alle 18 Boeing 737 MAX-fly bliver den særlige ”extended range”-udgave af Boeing 737 MAX 9, som Primera Air bliver det første selskab i verden til at tage i brug. MAX 9-ER kommer til at kunne flyve op til 7.400 kilometer.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.