15 februar
2018
Pål Anders
Kårstad er prosjektleder for vår nye satsing på droneteknologi. FOTO: Emil
Rasmussen
– Vi sitter med en unik luftfartskompetanse, etter over 30 år i
bransjen. Dette er en kompetanse droneutviklingen skriker etter.
Utvikling
av droneteknologi har eksplodert. Dronene blir kraftigere og billigere, og nye
bruksområder dukker opp. I Airlift har vi allerede flere kunder som etterspør
droneflygninger, særlig innen kraft- og telebransjen. De har behov for jevnlige
inspeksjoner av linjer og master, en jobb som utføres av helikoptre i dag.
– Her
ville det i mange tilfeller vært smartere å benytte droner, forteller Pål
Anders Kårstad.
Unik luftfartskompetanse
Kårstad
er ansatt som prosjektleder for vår nye satsing på droneteknologi, en teknologi
som vil endre hele helikopterbransjen. Vi ønsker å koble ny teknologi og eksisterende
luftfartskompetanse.
– Det
er både økonomisk og smart. Vi sitter med en unik kompetanse i Airlift, etter
over 30 år i helikopterbransjen. Dette er en kompetanse droneutviklingen
skriker etter, forteller Kårstad.
Neste
år kommer et nytt EU-regelverk, med strengere krav til droneflygere. Dette vil
øke sikkerheten i luftrommet og forebygge ulykker. I Norge eksisterer det
allerede en forskrift for luftfartøy uten fører, men Luftfartstilsynet vil
etter hvert kreve mer luftfartskompetanse for droneflygninger.
– Da
har vi en unik posisjon. Vi har allerede godt innarbeidede rutiner og
operasjonsmanualer, og med økt kompetanse på droneteknologi er vi godt rigget.
Smart kobling mellom drone og helikopter
Det
er særlig tre områder der etterspørselen for droner er stor: inspeksjon av
kraftlinjer og telemaster, inspeksjon på oljeplattformer og dokumentasjon ved
ras.
Skal
man utføre en kontroll på en oljeplattform, kan droneflygning redusere
nedetiden på plattformen. Dette er ekstremt kostnadsbesparende. Helikopteret
flyr mannskap ut, mens dronen utfører selve kontrolljobben, forklarer Kårstad.
Et
annet eksempel er ved ras. Dronen kan flys inn i området for å kartlegge
skadene. Når helikopteret skal inn for å gjøre opprydningsjobben, er pilotene
bedre forberedt.
– Det viser hvor smart drone- og helikoptertjenester kan kobles. Vi har
ikke landet hvordan vi vil operere, da vi vil gjøre koblingen på en trygg og
god måte. Men vi vet at vi skal utvide helikopterflåten vår med droner, sier
Kårstad.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.