Global Norwegian-ekspansion fra London
Ruter til Tokyo, Shanghai, Beijing, destinationer i Mellemøsten samt nye amerikanske ruter til Detroit, Philadelphia og Minneapolis er i støbeskeen hos Norwegian.
London er af mange betragtet som verdens handelsmæssige og finansielle centrum, og det udsagn kan Norwegian formentlig godt skrive under på.
Det norske lavprisflyselskab har nemlig valgt London som udgangspunktet for den fremtidige globale ekspansion. Det kom tirsdag frem på et pressemøde i London, hvor koncernchef Bjørn Kjos løftede sløret for sine ambitiøise planer for det britiske marked.
Norwegian etablerede i 2014 de første langdistanceruter fra London Gatwick til USA og sidenhen har flere end to millioner passagerer rejst på de transatlantiske ruter.
Kina og Japan i kikkerten
Onsdag åbner Norwegian den første rute til Sydamerika, når Boeing 787-9 Dreamlineren med rutenummer DI7505 kl. 21.30 forlader gaten i Gatwick South for derefter at sætte kursen mod Buenos Aires i Argentina. I de kommende måneder følger herudover nye ruter til Chicago og Austin i USA.
Onsdag åbner Norwegian den første rute til Sydamerika, når Boeing 787-9 Dreamlineren med rutenummer DI7505 kl. 21.30 forlader gaten i Gatwick South for derefter at sætte kursen mod Buenos Aires i Argentina. I de kommende måneder følger herudover nye ruter til Chicago og Austin i USA.
Men her stopper det ikke. Forsalget på Buenos Aires-ruten er gået så godt, at Norwegian har planer om at flyve til flere destinationer i Sydamerika, ligesom der også planlægges en større Asien-ekspansion, da selskabet har fået succes med sin nye rute fra London til Singapore.
Rent konkret ønsker Norwegian at flyve fra London direkte til Tokyo, Shanghai og Beijing, hvis selskabet får de russiske myndigheders tilladelse til at gøre brug af den sibiriske luftkorridor, der er den korteste og billigste vej til Kina, Sydkorea og Japan.
“Storbritannien vil blive hjertet i vores fortsatte globale ekspansion, og vi vil fuldt ud satse på dette marked. Vi etablerer langdistanceruter eksklusivt fra London Gatwick, indsætter vores nyeste Dreamlinere til Gatwick og øger frekvenserne på de populære ruter, hvilket understreger den vigtighed, som det britiske marked har for vores forretning,” siger koncernchef Bjørn Kjos.
Et eksempel herpå er, at Norwegian snart øger fra ni til 11 ugentlige afgange til Los Angeles, ligesom selskabet har ansøgt om start- og landingstilladelser til at kunne tilbyde tre daglige afgange til New York.
Nye A321LR-fly til Storbritannien i 2020
Ekspansion på det britiske marked kommer ikke til at ske med Dreamliner-flyene alene. I 2019 vil de første otte af 30 nye langtrækkende Airbus A321LR ankomme til Norwegian, og planerne er at indsætte flyene på ruter til USA´s østkyst og Midtvesten. Norwegian nævner konkret Detroit, Philadelphia og Minneapolis som de mulige destinationer.
Ekspansion på det britiske marked kommer ikke til at ske med Dreamliner-flyene alene. I 2019 vil de første otte af 30 nye langtrækkende Airbus A321LR ankomme til Norwegian, og planerne er at indsætte flyene på ruter til USA´s østkyst og Midtvesten. Norwegian nævner konkret Detroit, Philadelphia og Minneapolis som de mulige destinationer.
Herudover er der også planer om at benytte flyene, der indsættes i Storbritannien i 2020, til nye ruter til Mellemøsten.
Norwegian forventer i år at transportere 5,8 millioner britiske og irske rejsende til og fra London Gatwick, Edinburgh og Manchester, og i dag er Norwegian det tredjestørste flyselskab i Gatwick med 4,8 millioner passagerer, hvilket svarer til en markedsandel på op imod 11 procent fra den britiske hovedstadslufthavn.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.