onsdag 9. mars 2011
F-22 mot Libya?
ABC nyheter viser til Teknisk Ukeblad som igjen viser til AW&ST. Tillat meg å uttrykke uenighet. For det første skal det mye til for at FN sanksjonerer en no fly zone over Libya. Russland og Kina er klart i mot det. USA bommet på Gaddafi med sine F-111 den 15. april 1986 og har et horn i siden hans. Dette angrepet var gjengjeldelse for et bombeattentatt Gaddafi utførte mot amerikanske soldater på en bar i Berlin. Men derfra til å bruke F-22 synes for meg absurd. For det første så har USA sin Middelhavsflåte rett utenfor fjæresteinene til Libya. På USS Enterprise, the Big E, er det nær 100 fly som kan gjøre jobben, bl.a. F-18 i varianter, og A-6 Intruder som kan jamme hva det måtte være. Den venter på den nye Growler. Dernest er det på Sigonella på Sicilia en drøss med fly, også AWACS fra Preveza når det trengs, som gir flyene varsel om flyaktivitet og yter radarstøtte. Bildet er tatt for USAF på RAF Base Lakenheath like før oppdraget den 15. april -86. En ting til; det nevnes i artikkelen i ABC nyheter at F-22 Raptor er fra Lockheed Martin og Boeing. Det vet Dalløkken er feil, ingen er større konkurrenter akkurat nå enn LM og Boeing. Boeing prøver å skape seg en nisje i vakumet etter forsinkelsene til LM`s F-35 ved å tilby stealthy F-15 og F-18 med en stealty weapons pod. Kanskje Norge burde kikke nærmere på slike løsninger?
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.