Det står å lese i TU 11/11.
Det er en kjent sak at alle sportsflygere flyr med GPS. Systemet er militært og ulovlig som primærnavigasjonssystem. Galileo imidlertid, er et sivilt system som kommer inn på markedet etterhvert. Spenn kan varsles gjennom FLARM som mange kjenner til. (Presenteres på Flyoperativt Forum om en uke) Det er imidlertid grunn til å rope et varsku her, akkurat av de grunner som sjef for helikopterseksjonen i Luftfartstilsynet, Geir Hamre sier: Hvis man kan få til et GPS-system, vil dette være velkomment. Men det må sertifiseres, og det vil kreve at alle lojalt oppdaterer systemet med jevne mellomrom og at det settes opp regler for dette. En kan uten videre si at det kan være vanskelig å etterkomme for GA. De som flyr kommersielt har rutiner for dette som jeg med hånden på hjertet ikke tror kan følges opp på klubbnivå. For å si det nok en gang: Et transponderbasert varslingssystem som f.eks. OWS 360, bør få operativ godkjenning i Norge. Da tar man iallefall vare på kommersiell flyging i utsatte områder.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.