Det står å lese i Berlingske Tidende i dag. Det står sogar:
21 anonyme danske piloter avslører, at lange arbeidsdager og uregelmssig søvn øker risikoen for flyulykker. Presset på flygerne har jevnt og trutt øket .Undertegnede har, sammen med flygere organisert i Norsk Flygerforbund, protestert mot utviklingen utenfor Stortinget, sånn ca i 2002. Siden den gang er tommeskruen skrudd ytterligere til, og danskene sier klart fra at dette kan koste liv.Jeg har nesten ikke tall på de gangene jeg har tatt opp utviklingen innen bestemmelsesverket som står på stedet hvil, spesielt etter press fra arbeidsgiversiden. I USA ser vi det samme som i Europa hvor Colgan ulykken spøker fremdeles. Allikevel skjer det ikke noe konkret. Mangel på regler som er utviklet av utenforstående institusjoner er særdeles trykkende. Det er antakelig fordi forskning viser at flygere ofte er mer slitne enn det en vanligvis leser om. Det bruker flyselskapene voldsomt med krefter for å ufarliggjøre gjennom organisasjoner som . f.eks. Association of European Airlines. Sjekk http://tinyurl.com/3p7cc4j FAA erkjenner at flygelderne har opplegg som kan føre til slitne ansatte. De griper fatt i det og innfører 9t hvile mellom skiftene. Nå var det forøvrig et nytt tilfelle av flygelder som sov, denne gang i Miami. Sjekk http://tinyurl.com/18r Foto: JOHAN NILSSON
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.