Jeg kan uten videre si at maken til service kollega Eirik Walle og undertegnede fikk disse to dagene skal en lete lenge etter! Dette var en gjenvisitt etter gjentatte Boeing briefinger på Flyoperativt Forum, senest om P-8 Poseidon, Orions etterfølger, nå i vår.Vi fikk stor oppmerksomhet av PR avdelingen som sendte med Boeing bilen, en person fra PR, og en fra den enheten vi besøkte. Vi var først nede på Renton og så på måten de satte sammen B737 serien, inkludert P-8. Produksjonen er nå på 32 fly i måneden, men det geares nå opp til 42 fly i løpet av 2013. P-8 er en hybrid -800 og -900. Den åpenbare fordelen med typen er at trening på flyet kan utføres over hele verden, det samme gjelder vedlikehold. Operativ trening blir på JAX, fikk vi opplyst. Boeing er i nærkontakt med Australia som sannsynligvis vil bestille maskinen. Vi fikk et blikk inn i flyets operative muligheter, spesielt hvordan en bedriver ASW i 30 000 fot. Autodekteksjon av undervannsbåter, og ikke minst at MAD kun er en opsjon, det samme er radar akterut. India skal ha både den aktre radaren og MAD. Flyet har ikke AESA radar. Etter briefinger fikk vi anledning til å besøke Museum of Flight på Boeing Field. Det er absolutt et av de flotteste flymuseer jeg har vært på. Nå bygger de en ny Space avdeling for å gjøre plass til utvidelse. Spesielt gøy var det å sitte i museets tårn og høre på RT. Vi forsto at en B787 var på vei inn og fikk se approachen og landing med Mt. Rainier i bakgrunnen. Vakkert!
Dag to ble tilbragt ved Everett hvor vi fikk en fenomenal gjennomgang av hva som skjer i verdens største bygning i volum; 13 mill. kbm. Her ble vi kjørt rundt og så produksjonen av de store maskinene, faktisk også B767 til JAL! B777 selger godt, akkurat som B787. Den siste fikk vi veldig god briefing på, både hvordan komposittkomponentene produseres samt reparasjon av skader. Det var gøy å se hvordan dette kjempestore Revellsettet ble spleiset sammen. Boeing har en backlog på 830 maskiner. Da dette var slutt fikk vi tid til en tur i Space Needle og avsluttet kvelden med Manhattan Transfer. Toppers!
Det er en del ting som har ført til usikkerhet vedr. vår egen 333 skv. og en evt. nedleggelse av skvadronen. Disse ryktene ble videresendt Boeing og jeg anbefalte at USA`s ambassade i Oslo ble kontaktet for å orientere USA`s myndigheter om situasjonen. Jeg må medgi at en situasjon hvort en ikke har ASW kapasitet mellom russergrensen og USA`s østkyst er verdt å dvele litt ved, og det i en tid hvor Russland sjøsetter avanserte undervannsbåter.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.