mandag 31. oktober 2011
Gledelig nyhet til alle S-92A flygere:
Sorry, en nær makaber spøk nå på Allehelgens dag. Maskinen får øket grossvekten med 1200 lbs! Tror du at det gjør underverker for helikopterets begredelige vibrasjonsnivå og maskinen til en bedre arbeidsplass? Nå er det slik at Luftfartstilsynet skal godkjenne en slik vektøkning samtidig som de forvalter HMS for flygerne. Henger dette sammen på en positiv måte synes du? Jeg hører gjerne om tiltak som bedrer helikopterets kvaliteter som nevnt over, dersom det finnes noen. Tvert i mot så vil vekten øke bladbelastningen som igjen øker vibrasjonsnivået. Vil helikopteret få restriksjoner mht flyhastighet? Bildet viser mock-up av maskinen vist på Farnborough i 1992, tatt av undertegnede. Som styremedlem i Helikopter Service AS fikk jeg anledning til å kommentere enkelte elementer så som hoveddøra som så elendig ut, og flygersetene som var av Citroen 2CV typen. Døra var for smal til å ta inn en båre og var uegnet i et SAR helikopter. Ikke noe problem, det skulle fikses. Vel, setene ble fikset, men ikke nok til å ta vare på vibrasjonene som oppsto. Pussig nok hadde Sikorsky regnet feil med hensyn til CG slik at en plugg ble satt inn forut i kabinen, noe som muliggjorde en dør som var brukbar, altså bred nok. I redningstjenestesammenheng så er imidlertid 1200 lbs med fuel ikke å kimse av.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.