fredag 13. april 2012

Norwegian - Mulig konflikt med flygerne

Sa opp avtale i protest

Det kan gå mot storkonflikt i Norwegian i dag. Pilotene har sagt opp kollektivavtalen i protest mot selskapets ansettelsespolitikk.
Les hva de reagerer på
Jostein Larsen Østring
Jostein Larsen Østring
Publisert 12.04.2012 kl 22:00 Oppdatert 13.04.2012 kl 10:16

 
Norwegian har, via arbeidsgiverorganisasjonen NHO luftfart, fått frist til i ettermiddag, fredag, med å svare pilotforeningen (NPF) på dens krav. Hvis svaret er negativt eller uteblir, vil pilotene bryte forhandlingene. Konflikten går dermed til Riksmeklingsmannen.

Leier inn fly

Det var i februar at NPF sa opp kollektivavtalen etter det foreningen mente var brudd på den. Etter det fikk Norwegian problemer med å få pilotene til å påta seg overtid.
Det har ført til at selskapet har vært nødt til å leie inn fly fra utenlandske selskaper, for å unngå å kansellere ruter.
Det har vært flere forhandlingsmøter mellom NPF og selskapsledelsen (se egen sak), uten at man har kommet til enighet.
Kjernepunktet i forhandlingene har vært Norwegians stadig større bruk av vikarbyråer i stedet for å ansette piloter i faste stillinger. Slik unngår man arbeidsgiveransvar og disse kontraktspilotene får dårligere lønns- og andre betingelser enn de fast tilsatte.

Verre forhold

Leder i Norwegian pilotforening (NPF), Halvor Vatnar, er avventende med å kommentere situasjonen.
- Vi er fortsatt åpne for forhandlinger, og vil være ryddige i prosessen, sier Vatnar til Nordlys.
Vatnar er imidlertid klar på at arbeidsforholdene for flygende personell er blitt verre de seinere årene. Det skyldes blant annet nye EU-regler som gjør at arbeidsbelastningen er blitt klart større, og det skyldes den ekstreme konkurransen som finner sted i bransjen.
- Lavprisselskapet Ryanair har vært en ubetinget økonomisk suksess og har fått holde på med dette kontraktsregimet sitt. De leier inn folk på helt andre og dårligere vilkår enn det som er vanlig i arbeidslivet. Og europeiske politikere lar dem holde på. Det er slike selskaper vi må konkurrere mot, og det gjelder ikke bare Norwegian, sier Vatnar, som er bekymret for framtida i bransjen.

EU bestemmer

- Vi har også fått inn EU-bestemmelser som har endret arbeidstidsbetingelsene våre. Vi kan jobbe 15-timers dager, og bestemmelsene er de samme enten man flyr nede i Europa eller i Nord-Norge. Men det er stor forskjell på å jobbe halve året i mørke, snøstorm og på glatte rullebaner og å fly for eksempel i Sør-Frankrike. Dette tar imidlertid ikke myndighetene hensyn til, sier Vatnar.
Informasjonssjef Åsa Larsson i Norwegian vil ikke kommentere den fastlåste konflikten og hvilke konsekvenser den kan få for selskapet.
- Det får vi komme tilbake til hvis dette blir en realitet, sier Larsson.

Dette reagerer Norwegian-pilotene på

Denne e-posten gikk ut til Norwegian pilotforening (NPF) sine medlemmer like før påske.
Hva har skjedd:
NPF hadde for 16 dager siden møte med Kjos for å få avklart en del kjernepunkter som det har blitt hevdet Kjos er låst på, som f.eks.:
  • Ingen flere piloter skal ansettes på K-avtalen (kollektivavtalen)
  • Ikke villig til å ansette piloter fast på baser utenfor Skandinavia
  • Konsern-ansiennitetsliste
  • Uttalelse i media om at målet er å bli kvitt fagforeningen.
Svarene på disse spørsmålene var av en slik karakter at vi så grunn til å legge et stykke arbeid i å utarbeide en intensjonsavtale som kunne gi grunnlag for normal produksjon, mens forhandlinger for å få på plass en K12 (kollektivavtale 2012) kunne foregå fremover, uten utilbørlig tidspress.
Etter fremlegging av intensjonsavtalen med påfølgende kommunikasjon, ble det konstatert at det ikke var mulig å komme til enighet.
Det ble da tatt kontakt med NAS (Norwegian)-styret ved styreformann Bjørn Kise, og bedt om et møte direkte mellom NPF og NAS-styret. Dette ble ikke etterkommet, men etter flere skriftlige spørsmål fra styreformannen, ble det utarbeidet et svardokument, som grundig beskrev den alvorlige situasjonen som har oppstått mellom selskapet og pilotforeningen, og grunnene til denne situasjonen. NAS styremøte på tirsdag medførte ikke noe avgjørende vedtak i sakens anledning.
Hva skjer:
Styreformannen i NAS, evt. sammen med andre beslutningstagere har meddelt et ønske om å møte NPF umiddelbart over påske. Det som skjer nå er at NPF overleverer et totalkrav for K12 i dag til selskapet, hvor vi inviterer til forhandlinger på de to første virkedagene etter påske, 10. og/eller 11. april. Intensjonsavtalen, som inneholder grunnpilarer som: landsvise bilag, felles ansiennitetsliste, fast ansatte piloter, med mulighet for et avtalt antall kontraktpiloter innenfor visse avtalte rammer, vil være en grunnmur som må på plass.
Vi har, som vi ser det dessverre ingen grunn til å være spesielt optimistiske til et slikt møte.
Hva kommer til å skje:
Hvis vi ikke kommer til en enighet om punktene i nevnte intensjonsavtale i løpet av disse dagene, vil NPF/Parat melde brudd i forhandlingene, og Riksmeglingsmannen vil da høyst sannsynlig være neste mulighet for å komme fram til en avtale med selskapet.
Når det gjelder alle bruddene på K-avtalen som foregår, blir dette tatt opp tjenesteveg, bl.a. lokale tvistemøter i dag. Det er spilleregler for dette som vi må forholde oss til. Vi mener det er til dels klare, grove brudd på inngått avtale på mange vesentlige punkter. Vi følger opp dette etter de spillereglene som er i næringslivet, i vårt tilfellet mellom NHO Luftfart ogYS/Parat Luftfart.
Vi vet at det som skjer oppfattes som meget frustrerende for mange. Vi oppfordrer medlemmene til å holde motet oppe, selv om vi må være forberedt på en turbulent periode fremover.
Vi kommer med ytterligere informasjon, og benytter samtidig anledningen til å ønske alle våre medlemmer en riktig god påske!»
Vet du noe om denne saken? Tips våre reportere direkte på følgende telefonnummer:
Jostein Larsen Østring: 95979895
Tone Angell Jensen: 97749600

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.