Boeing 787 representerer en ny generasjon fly (foto:
Per Gram)
Stadig mindre flystøy
26. april 2012 kl. 08:00 av Sindre Ånonsen
Siden 1999 har støy fra norsk luftfart gått ned med nesten
20 prosent, tross en betydelig trafikkvekst.
Jetflyene som trafikkerer det norske og internasjonale luftrommet i dag er
hele 75 prosent mer stillegående enn da den første generasjon ble lansert, og
nye flymodeller i årene framover vil redusere støyen ytterligere.
-Nye rapporter forteller oss at fram mot 2030 vil utviklingen av mindre støyende jetfly gi inntil 4,5 desibel mindre støy under avgang enn dagens vanlige jetfly i sivil trafikk. Tilsvarende kan støy fra landing ventes å ligge nærmere 6 desibel under dagens flytyper, opplyser seniorrådgiver innenfor området flystøy i Avinor, Kåre Helge Liasjø.
Flere tiltak Samtidig som flyene og motorene blir mer stillegående, innføres det nye prosedyrer innenfor kontrollen med luftrommet som gjør at færre mennesker blir eksponert for støy.
-Støyhensyn er med i betraktningene ved utformingen av de prosedyrene og rutene vi forholder oss til ved inn- og utflygning. Og der det registreres avvik, ser vi på årsakene til dette med mål for øyet om å redusere støy, sier seniorrådgiver i Flysikringsdivisjonen, Torbjørn Henriksen.
Ifølge Nasjonal transportplan 2014-2023 er det forventet at framtidige endringer i inn- og utflygningsmønsteret ved lufthavnene kan redusere støymengden ytterligere i årene framover.
-Nye rapporter forteller oss at fram mot 2030 vil utviklingen av mindre støyende jetfly gi inntil 4,5 desibel mindre støy under avgang enn dagens vanlige jetfly i sivil trafikk. Tilsvarende kan støy fra landing ventes å ligge nærmere 6 desibel under dagens flytyper, opplyser seniorrådgiver innenfor området flystøy i Avinor, Kåre Helge Liasjø.
Flere tiltak Samtidig som flyene og motorene blir mer stillegående, innføres det nye prosedyrer innenfor kontrollen med luftrommet som gjør at færre mennesker blir eksponert for støy.
-Støyhensyn er med i betraktningene ved utformingen av de prosedyrene og rutene vi forholder oss til ved inn- og utflygning. Og der det registreres avvik, ser vi på årsakene til dette med mål for øyet om å redusere støy, sier seniorrådgiver i Flysikringsdivisjonen, Torbjørn Henriksen.
Ifølge Nasjonal transportplan 2014-2023 er det forventet at framtidige endringer i inn- og utflygningsmønsteret ved lufthavnene kan redusere støymengden ytterligere i årene framover.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.