Billigfly for enhver pris?
Hvor billig kan man drive før det går ut over sikkerheten?, spør journalist Tone Jensen i dagens kommentar.
Ryanair er modellen. Ryanair er billigselskapet som flyr deg fra Norge til Mallorca for kroner 149,50 eller noe deromkring. Det vil si, ikke helt. For Ryanair er et billigselskap, og disse er som kjent temmelig rå på gebyrer og avgifter. Det blir fort penger av gebyrer på innsjekking av passasjerer, kofferter og barnevogner,så mye faktisk at før man får snudd seg, koster disse ekstratjenestene tilsammen mye mer enn flyturen.
Men folk lar seg lokke. I går feiret Ryanair passasjer nummer 10 millioner her i landet. Lave billettpriser og enda lavere driftskostnader gjør at selskapet tjener penger og etterhvert har ervervet seg rene «krigskassen» til bruk i luftkrigen om solhungrige turister i Europa.
Men medaljen har en bakside. Den handler om det personale man nødvendigvis må ha for å drive et flyselskap. Og her går det i kontraktsinngåelser via vikarbyrå. Det betyr at arbeidstakerne ikke har de samme rettigheter og at flyselskapet ikke har det ansvaret man ville hatt om dette var fast tilsatte.
Inn på denne marsjhøyden er det Norwegian nå beveger seg. For å kunne satse enda mer på det utenlandske markedet og være konkurransedyktige, slik de selv beskriver det.
Men med lavtflygning følger det svært ofte turbulens. Fagforeningene er i harnisk og pilotforeningen lander i mai i arbeidsretten, i en delikat sak mot Norwegian. Hittil har norske myndigheter stort sett lukket øynene for utviklingen i flybransjen. I andre land, som Danmark og Frankrike, har de begynt å røre på seg.
For det viser seg at kontraktsinngåelser via vikarbyråer i lavkostland har visse omkostninger også for det offentlige. Det blir mindre penger å telle for skattemyndighetene. Frankrike likte dårlig at det ble lite arbeidsgiveravgift fra Ryanair, danskene undersøker nå hvor store summer landet taper på innviklede kontraktssystemer og vikarbyråer i skatteparadis som Guernsey, for eksempel.
Det er ingen som ønsker seg tilbake til den tiden da en flybillett Tromsø - Oslo kostet skjorta. Men den utviklingen vi nå ser er heller ikke særlig ønskelig. Når det er dyrere å parkere bilen på flyplassen enn det er å kvittere ut flybilletten, har det enten blitt kolossalt dyrt å parkere eller ekstremt billig å fly.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.