torsdag 19. april 2012

Stord-ulykken, oktober 2006


Etter landing felte ikke flyets lift spoilere seg ut. Dette medførte at en betydelig del av flyets vekt ikke ble overført ned på hovedhjulene. Rullebanen var fuktig og det dannet seg en damppute under dekkene, hvilket medførte at flyets bremser ikke fikk forventet effekt. Flyet kjørte ut av rullebaneenden og ned en skrent. Større skader oppstod og en brann forplantet seg utenifra og inn i kabinen. Fire personer omkom, seks ble alvorlig skadet og ytterligere seks lettere skadet. Flykroppen ble totalt utbrent.

Havarikommisjonen ser ved denne ulykken en akkumulert effekt fra tre faktorer –
flydesign, lufthavnen og operative faktorer – som totalt sett kan ha vært uakseptabel på ulykkestidspunktet.

Les den omfattende rapporten på http://www.aibn.no/Luftfart/Rapporter/2012-04

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.