Foto: Aftenposten
Pilotene er streikevillige
Ti år etter oppstarten kan Norwegian få sin første pilotstreik. Den kan ramme deg i mai eller juni.
AV:Einar Haakaas, Jan-Petter Helgesen
Publisert: Oppdatert:
Konflikt rundt innleie av piloter med lønnsvilkår fra andre land blir kinkig når partene går til mekling. Streikevarslet omfatter til sammen 570 av selskapets 740 flygere. Av det totale antallet er 640 fast ansatt i selskapet.
- Disse innleide pilotene kan ende opp med samme lønn som en bussjåfør her hjemme, sier leder Halvor Vatnar i pilotforeningen.
Forhandlingene har dreid seg om et eneste tema. Norwegian ønsker å utvide bruken av innleide piloter fra sine baser i andre land. Vatnar sier stopp.
NHO fastholder prinsippet at den største norske arbeidsgiverforeningen bare kan forhandle avtaler for bedrifter med base i Norge.
- Det handler om arbeidskraft som ikke er knyttet til Norge, sier forhandlingsleder Ragne Eikrem i NHO Luftfart.
Situasjonen er fastlåst. Fredag morgen kan det komme varsel om plassfratredelse, og om drøye to uker kan det være streik.
Vatnar sa det er uakseptabelt og brudd på vanlige normer i norsk arbeidsliv at Norwegian vil basere seg på innleie av folk og nekter å gi ansatte fast stilling.
- Det viktigste i våre krav er at ansatte i Norwegian skal ha forutsigbare og faste arbeidsforhold. Ledelsens knallharde linje som betyr at all framtidig rekruttering skal bygge på løse forhold som innleie og korttidskontrakter er helt uakseptabelt for oss, fortsetter pilotlederen.
Pilotene har åpnet for innleie av piloter fra andre land i en periode.
- Men vi må sørge for at de har et anstendig ansettelsesforhold som tåler dagens lys - også i det landet hvor de er ansatt. Det er snakk om penger til pilotenes egne firmaer utbetalt på Isle of Man, og hvor kvinnelige piloter som skal ha barn, ikke har rett til svangerskapspermisjon. Piloter i Norge må ha lønn tilpasset norsk kostnadsnivå, sier Vatnar.
Juridisk rådgiver Christen Horn Johannessen i arbeidstagerorganisasjonen Parat, som forhandler for pilotene, mener Norwegian vil bytte ut dagens arbeidskraft med folk som er billigere.
- Piloter som jobber i Norge, tilbys spansk lønn. Flyselskapet har brukt innleid arbeidskraft i større grad enn avtalen tillater. Dette koker ned til spørsmålet om hvor pilotene har hovedtilknytning, sier Horn Johannessen.
- Disse innleide pilotene kan ende opp med samme lønn som en bussjåfør her hjemme, sier leder Halvor Vatnar i pilotforeningen.
Forhandlingene har dreid seg om et eneste tema. Norwegian ønsker å utvide bruken av innleide piloter fra sine baser i andre land. Vatnar sier stopp.
Les også
NHO fastholder prinsippet at den største norske arbeidsgiverforeningen bare kan forhandle avtaler for bedrifter med base i Norge.
- Det handler om arbeidskraft som ikke er knyttet til Norge, sier forhandlingsleder Ragne Eikrem i NHO Luftfart.
Situasjonen er fastlåst. Fredag morgen kan det komme varsel om plassfratredelse, og om drøye to uker kan det være streik.
- Må tåle dagslys
Det var en meget kampvillig leder Halvor Vatnar i Norwegian Pilotforening som orienterte om konflikten under flyorganisasjonen Flyoperative Forums årlige konferanse på Gardermoen.Vatnar sa det er uakseptabelt og brudd på vanlige normer i norsk arbeidsliv at Norwegian vil basere seg på innleie av folk og nekter å gi ansatte fast stilling.
- Det viktigste i våre krav er at ansatte i Norwegian skal ha forutsigbare og faste arbeidsforhold. Ledelsens knallharde linje som betyr at all framtidig rekruttering skal bygge på løse forhold som innleie og korttidskontrakter er helt uakseptabelt for oss, fortsetter pilotlederen.
Pilotene har åpnet for innleie av piloter fra andre land i en periode.
- Men vi må sørge for at de har et anstendig ansettelsesforhold som tåler dagens lys - også i det landet hvor de er ansatt. Det er snakk om penger til pilotenes egne firmaer utbetalt på Isle of Man, og hvor kvinnelige piloter som skal ha barn, ikke har rett til svangerskapspermisjon. Piloter i Norge må ha lønn tilpasset norsk kostnadsnivå, sier Vatnar.
Juridisk rådgiver Christen Horn Johannessen i arbeidstagerorganisasjonen Parat, som forhandler for pilotene, mener Norwegian vil bytte ut dagens arbeidskraft med folk som er billigere.
- Piloter som jobber i Norge, tilbys spansk lønn. Flyselskapet har brukt innleid arbeidskraft i større grad enn avtalen tillater. Dette koker ned til spørsmålet om hvor pilotene har hovedtilknytning, sier Horn Johannessen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.