Foto: Per Gram
Her foredrar Eurocopters Thomas Hein for presse og andre interesserte. Maskinen som ble vist i dag var en offshore konfigurert maskin, altså ikke SAR utgaven. Det ble anledning til en flytur også.
Det knytter seg spenning til anbudets utforming. Blir det gitt anledning til å by på kontrakten med to helikoptertyper; en for nord og en for sør? Blir kravene at en skal kunne fly ut til 150NM utenfor grunnlinjen, i praksis 270NM, for der å plukke opp 20 nødstedte for deretter å fly 150NM til land og lande med reserver? Blir det anledning til å tilby en 15 års kontrakt med opsjon på nye 15 år? Gjenkjøpsavtaler? Nordsar lover 150 årsverk og 700 mill. i kontraktsperioden. Vil vedlikehold tas i Polen?
Jeg har snakket med flygere og de er nær sagt unisone i sin begeistring ovar maskinen, en maskin som jeg var heldig å vær første nordmann som fløy i 2003.
De andre kandidatene til jobben er S-92A, NH90 og AW101.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.