Ryanair truer med å legge ned i Norge
Ryanair truer med å legge ned sin virksomhet i Norge som et resultat av skatteetatens jakt på deres piloter.
– Vi er et irsk selskap, og betaler skatt i Irland. Vi kommer aldri til å akseptere at vi må betale skatt til et eller annet annet høykostland, sa Ryanair-sjef Michael O'Leary da han møtte pressen på Rygge lufthavn utenfor Moss tirsdag, skriver Finansavisen.
Avisen har tidligere avslørt at de rundt 30 pilotene som bor i Norge og jobber i Ryanair ikke skatter til Norge.
Les også: Null skatt for Ryanairs piloter
Skatt Øst har fattet interesse for de såkalte kontraktspilotene og vil sjekke om de er innenfor norsk lov når de etablerer seg som selvstendig næringsdrivende og leier ut seg selv til et flyselskap.
Skattedirektoratet mener pilotene i utgangspunktet er å anse som ansatte, noe som kan få konsekvenser for hvor de betaler skatt, og hvor mye de skal betale.
Les også: Ryanair slanker seg - bokstavelig talt
Med kontrakter i skatteparadiser som Isle of Man og Gibraltar, kan pilotene ende opp som nullskattytere, selv om de bor og jobber utenfor disse skatteparadisene.
– Det legger ikke vi oss opp i, sier O'Leary, som sier at dersom skattebelastningen økes vil selskapet enten redusere pilotenes lønn tilsvarende, eller så vil det trekke seg ut av Norge.
– Hvis du jobber på et irskregistrert fly, så er du i Irland og burde få betale sosiale avgifter til Irland, sier O'Leary.
Avisen har tidligere avslørt at de rundt 30 pilotene som bor i Norge og jobber i Ryanair ikke skatter til Norge.
Les også: Null skatt for Ryanairs piloter
Skatt Øst har fattet interesse for de såkalte kontraktspilotene og vil sjekke om de er innenfor norsk lov når de etablerer seg som selvstendig næringsdrivende og leier ut seg selv til et flyselskap.
Skattedirektoratet mener pilotene i utgangspunktet er å anse som ansatte, noe som kan få konsekvenser for hvor de betaler skatt, og hvor mye de skal betale.
Les også: Ryanair slanker seg - bokstavelig talt
Med kontrakter i skatteparadiser som Isle of Man og Gibraltar, kan pilotene ende opp som nullskattytere, selv om de bor og jobber utenfor disse skatteparadisene.
– Det legger ikke vi oss opp i, sier O'Leary, som sier at dersom skattebelastningen økes vil selskapet enten redusere pilotenes lønn tilsvarende, eller så vil det trekke seg ut av Norge.
– Hvis du jobber på et irskregistrert fly, så er du i Irland og burde få betale sosiale avgifter til Irland, sier O'Leary.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.