Bildet viser den nye direktøren i SAS Norge, Eivind Roald. Han har ikke flybakgrunn og har visstnok gått på kurs hos Otto Lagarhus for å lære. Foto: Jonas Haarr Friestad
– Skal kjøpe fly for 40– 45 milliarder
SAS kommer de neste seks– sju årene til å fornye det meste av flyflåten. Til sammen skal SAS kjøpe nesten 70 nye fly for opp til 45 milliarder kroner.
Tips oss! Telefon: 22 80 85 80 | tips@abcnyheter.no
– I tillegg skal langdistanseflåten, som i dag består av 11 Airbus A330 og Airbus A340, fornyes i årene framover, opplyser konserndirektør Eivind Roald for salg og marked ved SAS-hovedkvarteret på Arlanda til Stavanger Aftenblad.
På kort- og mellomdistansene skal SAS ha en blanding av de nyeste Boeing 737-flyene og Airbus A320.
Med 60 nykomlinger blir utskiftingen like stor som hele dagens flåte til konkurrenten Norwegian, påpeker direktør Roald. Utskiftingen blir en lang prosess som skal pågå over flere år fram mot slutten av dette tiåret.
De nye flyene skal erstatte samtlige av de 26 eldre MD-80 i SAS-eie og de ti eldste Boeing 737 som fulgte med på lasset da SAS kjøpte Braathens for ti år siden.
Også utskiftingen av langdistanseflåten vil pågå etter hvert med to fly årlig. De første flyene skiftes i 2014 og blir fulgt av ytterligere to året etter. Aktuelle her er nye Airbus A330, A350 eller Boeing 787 – i den nye 10-versjonen med plass til 315 passasjerer.
Totalt må SAS regne med å betale mellom 40 og 45 milliarder kroner for de nye flyene, skriver Stavanger Aftenblad.
For ikke mange månedene siden varslet også Norwegian en gigantisk flyordre på 127 milliarder kroner, som innebærer kjøp av 122 fly.
På kort- og mellomdistansene skal SAS ha en blanding av de nyeste Boeing 737-flyene og Airbus A320.
Med 60 nykomlinger blir utskiftingen like stor som hele dagens flåte til konkurrenten Norwegian, påpeker direktør Roald. Utskiftingen blir en lang prosess som skal pågå over flere år fram mot slutten av dette tiåret.
De nye flyene skal erstatte samtlige av de 26 eldre MD-80 i SAS-eie og de ti eldste Boeing 737 som fulgte med på lasset da SAS kjøpte Braathens for ti år siden.
Også utskiftingen av langdistanseflåten vil pågå etter hvert med to fly årlig. De første flyene skiftes i 2014 og blir fulgt av ytterligere to året etter. Aktuelle her er nye Airbus A330, A350 eller Boeing 787 – i den nye 10-versjonen med plass til 315 passasjerer.
Totalt må SAS regne med å betale mellom 40 og 45 milliarder kroner for de nye flyene, skriver Stavanger Aftenblad.
For ikke mange månedene siden varslet også Norwegian en gigantisk flyordre på 127 milliarder kroner, som innebærer kjøp av 122 fly.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.