Flygelederne har siden tidenes morgen benyttet seg av undertallighet i såkalte industrial disputes, altså som et streikevåpen. Det går- og har alltid gått ut over meg som passasjer. Dersom ikke Avinor forstår det så må Arnstad få ut fingeren og sette skapet på plass. Her Avinors pressemelding fra i kveld:
-Avinor har en forsvarlig overtidsbruk
25. juli 2012 kl. 21:08 av Sindre Ånonsen
-Avinor har en forsvarlig bruk av overtid, men vi ønsker en
jevner fordeling av overtiden på våre medarbeidere, sier fungerende
flysikringsdirektør Jan Østby.
Østby mener det er grunn til å reagere når NRK.no framsetter påstander om at flygeledere
i Avinor og kontrollsentralen i Røyken jobber opp mot 5-600 timer overtid i
året.
-Flygelederne i Avinor arbeider turnus, og har tariffestet lavere ukentlig arbeidstid (35,5 timer) enn loven (38 timer). Dette innebærer, som Avinor har opplyst NRK om, at ikke alle timer over ordinær arbeidstid er overtid i henhold til arbeidstidbestemmelsene i Arbeidsmiljøloven. Arbeidstakere som jobber overtid opp mot arbeidsmiljølovens grenser, har også blitt beordret ny fritid på hele eller deler av sine opprinnelige vakter og dermed ikke vært til arbeidsgivers disposisjon i denne tiden. Etter arbeidstidsbestemmelsene har ingen flygeledere ved Røyken kontrollsentral jobbet over 300 timer overtid i året, opplyser Østby.
Første halvår i 2012 ble det i gjennomsnitt jobbet 78 timer overtid per flygeleder ved kontrollsentralen i Røyken.
-Men det er på det rene at noen flygeledere jobber mye overtid sammenlignet med andre på samme enhet. Dette henger sammen med flere forhold og er noe vi skal se nærmere på. Vi har en klar målsetting om en jevnere fordeling av overtiden, sier Østby, og understreker enda en gang at Avinors overtidsbruk er i tråd med arbeidsmiljøloven.
-Dessuten er det mange av våre flygeledere som ønsker å jobbe mye overtid, og som blir godt kompensert for dette arbeidet, sier Østby.
Han peker ellers på at Avinor har hatt en aktiv rekrutteringspolitikk de siste 6 årene, noe som vil redusere omfanget av overtid.
-I 2008 siden manglet vi 100 flygeledere, mens i dag mangler vi 13 på landsbasis. Det betyr at vi vil være i bemanningsmessig balanse i løpet av 1 til 2 år. Dette vil redusere bruken av overtid, avrunder Østby.
-Flygelederne i Avinor arbeider turnus, og har tariffestet lavere ukentlig arbeidstid (35,5 timer) enn loven (38 timer). Dette innebærer, som Avinor har opplyst NRK om, at ikke alle timer over ordinær arbeidstid er overtid i henhold til arbeidstidbestemmelsene i Arbeidsmiljøloven. Arbeidstakere som jobber overtid opp mot arbeidsmiljølovens grenser, har også blitt beordret ny fritid på hele eller deler av sine opprinnelige vakter og dermed ikke vært til arbeidsgivers disposisjon i denne tiden. Etter arbeidstidsbestemmelsene har ingen flygeledere ved Røyken kontrollsentral jobbet over 300 timer overtid i året, opplyser Østby.
Første halvår i 2012 ble det i gjennomsnitt jobbet 78 timer overtid per flygeleder ved kontrollsentralen i Røyken.
-Men det er på det rene at noen flygeledere jobber mye overtid sammenlignet med andre på samme enhet. Dette henger sammen med flere forhold og er noe vi skal se nærmere på. Vi har en klar målsetting om en jevnere fordeling av overtiden, sier Østby, og understreker enda en gang at Avinors overtidsbruk er i tråd med arbeidsmiljøloven.
-Dessuten er det mange av våre flygeledere som ønsker å jobbe mye overtid, og som blir godt kompensert for dette arbeidet, sier Østby.
Han peker ellers på at Avinor har hatt en aktiv rekrutteringspolitikk de siste 6 årene, noe som vil redusere omfanget av overtid.
-I 2008 siden manglet vi 100 flygeledere, mens i dag mangler vi 13 på landsbasis. Det betyr at vi vil være i bemanningsmessig balanse i løpet av 1 til 2 år. Dette vil redusere bruken av overtid, avrunder Østby.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.