SAS-pilotsjef: – Over 500 timer overtid for flygeledere urovekkende
AVHENGIG: Flyselskapene som SAS er avhengige av flygeledere på jobb for å få fly til og fra norske flyplasser. Da forutsetter sjefen for SAS-pilotene at også sikkerheten er i orden.
Foto: Jonas Sætre/NRK
For få flygeledere har ført til store mengder overtid de siste årene. Sjefen til alle SAS sine piloter i Norge sier for mye overtid kan føre til slitne, trøtte ansatte som dermed kan gjøre feil.Foto: Jonas Sætre/NRK
Publisert 25.07.2012 17:47. Oppdatert 25.07.2012
I sommer har flypassasjerer fått merke at Norge har for få flygeledere. Hull i vaktplanene har ført til forsinkelser, og mange har blitt sittende på flyplasser både i Norge og i Europa.
Tall NRK har fått tilgang til viser at flygelederne på Østlandet de siste årene har jobbet store mengder overtid for å fylle hull i vaktplanene.
Totalt jobbet flygelederne ved kontrollsentralen på Røyken opp mot 20 000 timer overtid i året, og den som jobbet mest i fjor jobbet hele 587 timer.
Les mer: Flygeleder-overtid pågått lenge
For å fly sikkert er pilotene helt avhengige av flygeledere og kontrollsentraler som dirigerer trafikken i lufta over Norge.
– Over 500 timer overtid kan virke urovekkende, sier Nedregård til NRK når han blir konfrontert med tallene for flygeledernes overtidsbruk.
Basesjefen i SAS Norge understreker at de ikke har hørt om den omfattende overtidsbruken ved Avinors kontrollsentraler før, og at de som flyselskap så langt ikke har hatt noen grunn til å tro at flygelederproblemene har satt sikkerheten i fare.
– Vi kjøper en tjeneste og forventer at det holder en kvalitet som er god nok både på punktlighet og sikkerhet, sier Geir Nedregaard i SAS.
Flyselskapene må derfor forholde seg til mange regler som skal hindre at noen er slitne og dermed gjør feil. Basesjefen i SAS forteller at de har egne systemer for å unngå tretthet og de farene det kan medføre.
– Det er en kjensgjerning at hvis folk jobber for mye kan man bli slitne, trøtte og dermed gjøre feil, sier Nedregaard i SAS.
Det er kjent at slitne flygeledere som har altfor mye å gjøre har skapt problemer i luftfarten internasjonalt.
I fjor kom det blant annet fram hvordan amerikanske flygeledere hadde sovnet på jobb ved flere ulike kontrollsentraler.
Minst fem ulike hendelser der flygeledere sovnet på jobb ble avslørt i USA i fjor, og en av sjefene hos de amerikanske luftfartsmyndighetene gikk av etter avsløringene, skrev Los Angeles Times i april i fjor.
Tall NRK har fått tilgang til viser at flygelederne på Østlandet de siste årene har jobbet store mengder overtid for å fylle hull i vaktplanene.
Totalt jobbet flygelederne ved kontrollsentralen på Røyken opp mot 20 000 timer overtid i året, og den som jobbet mest i fjor jobbet hele 587 timer.
Les mer: Flygeleder-overtid pågått lenge
For å fly sikkert er pilotene helt avhengige av flygeledere og kontrollsentraler som dirigerer trafikken i lufta over Norge.
SIKKERHET FØRST: Basesjef og sjef for alle SAS-pilotene Geir Nedregård forteller at slitne ansatte kan føre til feil.
SAS
Sjef for pilotene i SAS Norge, Geir Nedregård, forteller at luftfarten hele tiden jobber med regler for sikkerhet som også påvirker arbeidstiden. Pilotene som flyr SAS-flyene har strenge regler for hvor lenge de kan fly, og er de for slitne skal de ikke sitte bak spakene.SAS
– Over 500 timer overtid kan virke urovekkende, sier Nedregård til NRK når han blir konfrontert med tallene for flygeledernes overtidsbruk.
Basesjefen i SAS Norge understreker at de ikke har hørt om den omfattende overtidsbruken ved Avinors kontrollsentraler før, og at de som flyselskap så langt ikke har hatt noen grunn til å tro at flygelederproblemene har satt sikkerheten i fare.
– Vi kjøper en tjeneste og forventer at det holder en kvalitet som er god nok både på punktlighet og sikkerhet, sier Geir Nedregaard i SAS.
– Slitne og trøtte ansatte kan gjøre feil
Folk flyr stadig mer og flytrafikken øker. Likevel har ikke antall ulykker økt, og luftfarten er veldig opptatt av sikkerhet.Flyselskapene må derfor forholde seg til mange regler som skal hindre at noen er slitne og dermed gjør feil. Basesjefen i SAS forteller at de har egne systemer for å unngå tretthet og de farene det kan medføre.
– Det er en kjensgjerning at hvis folk jobber for mye kan man bli slitne, trøtte og dermed gjøre feil, sier Nedregaard i SAS.
Det er kjent at slitne flygeledere som har altfor mye å gjøre har skapt problemer i luftfarten internasjonalt.
I fjor kom det blant annet fram hvordan amerikanske flygeledere hadde sovnet på jobb ved flere ulike kontrollsentraler.
Minst fem ulike hendelser der flygeledere sovnet på jobb ble avslørt i USA i fjor, og en av sjefene hos de amerikanske luftfartsmyndighetene gikk av etter avsløringene, skrev Los Angeles Times i april i fjor.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.