mandag 18. mars 2013

F-35 - Forsvarsdepartementet uten kritisk blikk

GAO: Betydelig fremgang i F-35-programmet

Rapport fra den amerikanske riksrevisjonen (GAO) frigitt mandag




Produksjonen av F-35 går fremover, og 2. mars ble fly nr to for Nederland rullet ut av fabrikken i Ft Worth i Texas. Høsten 2015 vil det samme skje med det første norske flyet. Høyoppløslig versjon av dette bildet finner du her (Bilde: Lockheed Martin)

Hovedpunkter:
  • Den amerikanske riksrevisjonen (GAO) lanserte mandag 11. mars sin årlige rapport om F-35
  • Rapporten melder om betydelig fremgang i det flernasjonale F-35-programmet
  • GAO mener F-35-programmet har gjort solide fremskritt i å håndtere teknisk risiko rundt F-35, spesielt rundt programvareutvikling og forbedring av produksjonsprosessen
  • Produksjonen blir mer effektiv og kostnadene for flyene er på vei ned
  • De kritiske områdene i rapporten, som samtidig utvikling og produksjon og vedlikeholdskostnader er hovedsaklig en videreføring av tidligere års fokusområder, områder hvor GAO også mener at man har gjort til dels god fremgang
Mandag 11. mars publiserte den amerikanske riksrevisjonen GAO sin årlige rapport om F-35 programmet, og kan melde om betydelig fremgang på nesten alle områder i programmet.
Blant annet kan GAO melde at produksjonskostnadene er på vei ned, testprogrammet har gjort solid fremgang og fullførte flere testpunkter enn planlagt i 2012 og tekniske utfordringer har blitt løst eller er på vei til å løses. Tiden brukt på å rette opp feil og mangler er redusert med nesten 70% og tiden brukt på å bygge og klarere ny programvare for testing er redusert med over 80%. Man klarte ikke å levere så mange fly som håpet i 2012, mye på grunn av en streik hos produsenten Lockheed Martin. Tiden det tar å bygge F-35 har derimot gått ned, noe som styrker produsentens evne til å levere flere fly hvert år i fremtiden.

Produsenten får også ros av GAO for fokuset på kvalitet, noe de mener bare få andre forsvarsprogrammer har kunnet vise til.

- Dette er svært hyggelig lesning, og bekrefter det generelle inntrykket vi har fått i det siste, nemlig at programmet er på riktig kurs og at det går fremover på mange viktige områder, sier programdirektør i Kampflyprogrammet Anders Melheim.
Det flernasjonale F-35-programmet fikk en oppdatering om status fra lederen i programmet, generalløytnant Bogdan i slutten av februar og opplysningene GAO kommer med nå stemmer veldig bra med de opplysningene som kom fram i denne med tanke på kostnadsutviking og tekniske spørsmål. (Les mer om hva som kom frem i denne orienteringen her.)
- Både programmet og GAO er nå mer eller mindre på linje om fremgangen i programmet, og det skaper tillit til prosessen og til hvor utviklingen vil gå fremover. Alt ligger nå til rette for at vi skal få våre fly som planlagt, sier Melheim.

Utfordringer gjenstår, men også muligheter for kostnadsreduksjoner
Rapporten fortsetter å rette et kritisk søkelys på flere områder man også har nevnt i tidligere rapporter. GAO har blant annet lenge vært kritisk til prosessen med samtidig utvikling og produksjon, og peker også i år på områder hvor dette skaper utfordringer i prosessen. De er også kritiske til drifts og vedlikeholdskostnadene, som både de og amerikanske myndigheter mener er for høye. Programdirektøren mener det er bra at GAO holder fokus på disse områdene.
- Fortsatt fremgang på de ulike tekniske områdene er svært viktig for Norge, og er noe vi jevnlig tar opp i våre møter i det flernasjonale programmet. Vi kjøper fly tidlig og presser derfor på for at tidsplanen for utviklingen nå holdes. Den fremgangen vi har sett så langt er derfor svært gledelig, og vi vil jobbe for at denne fortsetter. Fokus på driftskostnader er også viktig for Norge. Vi har lagt til grunn de eksisterende estimatene for kostnader i de tallene vi har lagt frem for Stortinget, som vil si at om USA nå lykkes med å få ned kostnadene så kan dette på sikt også ha en positiv effekt på driftskostnadene for de norske flyene, avslutter Melheim.

Les mer om Kampflyprogrammet, F-35 og status i utviklingen på Kampflyprogrammets hjemmesider, Kampfly.no
For mer informasjon eller kommentarer, kontakt pressevakten i Forsvarsdepartementet på tlf 23096011 - fdinfo@fd.dep.no eller kommunikasjonsrådgiver i Kampflyprogrammet Endre Lunde på 90853270 - endre.lunde@fd.dep.no.
Fakta om den norske anskaffelsen av F-35:
- Norge skal anskaffe inntil 52 kampfly av typen F-35 for å sikre at Forsvaret også i fremtiden skal kunne løse sine oppdrag på best mulig måte.

- Anskaffelsen er beregnet å koste 62,6 milliarder reelle 2013-kroner. De overordnede norske kostnadsestimatene har vært stabile siden 2008.

- De første fire F-35 som skal brukes til trening av norske mannskaper ble besluttet anskaffet i 2011. De to første av disse skal leveres i USA i 2015 og de to siste i 2016.

- Regjeringen tar sikte på å gå til Stortinget i løpet av første halvdel av 2013 for å få fullmakt til å bestille de første flyene som planlegges levert til Norge i 2017.


Her følger resyme av GAO rapporten, og den er langt fra så positiv, iallefall slik jeg leser den. Les hele rapporten her: http://tinyurl.com/c8sf4t7

What GAO Found

Joint Strike Fighter (JSF) restructuring continues into a third year, adding to cost and schedule. Since June 2010, the total cost estimate increased about $15 billion, $5 billion for development and $10 billion for procurement. There will likely be additional changes when the Department of Defense (DOD) approves a new program baseline, expected soon. Compared to the current approved baseline from 2007, total costs have increased about $119 billion, full-rate production has been delayed 5 years, and initial operational capability dates are now unsettled because of program uncertainties. While the total number of aircraft the U. S. plans to buy has not changed, DOD has for 3 straight years reduced near-term procurement quantities, deferring aircraft and costs to future years. Since 2002, the program has reduced aircraft procurement quantities through 2017 by three-fourths, from 1,591 to 365. As the program continues to experience cost growth and delays, projected annual funding needs are unprecedented, averaging more than $13 billion a year through 2035.
Most of the instability in the program has been and continues to be the result of highly concurrent development, testing, and production. Overall performance in 2011 was mixed as the program achieved 6 of 11 primary objectives. Developmental flight testing gained momentum and is about one-fifth complete with the most challenging tasks still ahead. The program can expect more changes to aircraft design and manufacturing processes. Performance of the short takeoff and vertical landing variant improved this year and its “probation” period to fix deficiencies was ended early, even though several fixes are temporary and untested. Management and development of the more than 24 million lines of software code continue to be of concern and late software releases have delayed testing and training. Development of the critical mission systems that give the JSF its core combat capabilities remains behind schedule and risky. To date, only 4 percent of the mission system requirements for full capability has been verified. Testing of a fully integrated JSF aircraft is now expected in 2015 at the earliest. Deficiencies with the helmet mounted display, integral to mission systems functionality and concepts of operation, are most problematic. DOD is funding a less-capable alternate helmet as a back-up. The autonomic logistics information system, a key ground system for improving aircraft availability and lowering support costs, is not yet fully developed.
Cost overruns on the first four annual procurement contracts total more than $1 billion and aircraft deliveries are on average more than one year late. Officials said the government’s share of the cost growth is $672 million; this adds about $11 million on average to the price of each of the 63 aircraft under those contracts. In addition to the overruns, the government also incurred an estimated $373 million in retrofit costs on produced aircraft to correct deficiencies discovered in testing. The manufacturing process is still absorbing a higher than expected number of engineering changes resulting from flight testing, which makes it difficult to achieve efficient production rates. Until engineering changes are reduced, there are risks of additional cost overruns and retrofit costs. The program now estimates that the number of changes will persist at elevated levels through 2019. Even with the substantial reductions in near-term procurement quantities, DOD is still investing billions of dollars on hundreds of aircraft while flight testing has years to go.

Why GAO Did This Study

The F-35 Lightning II, also known as the JSF, is DOD’s most costly and ambitious aircraft acquisition, seeking to simultaneously develop and field three aircraft variants for the Air Force, Navy, Marine Corps, and eight international partners. The JSF is critical to DOD’s long-term recapitalization plans as it is intended to replace hundreds of legacy aircraft. Total U.S. investment in the JSF is nearing $400 billion to develop and procure 2,457 aircraft over several decades and will require a long-term, sustained funding commitment. In 2010, DOD began to extensively restructure the program to address relatively poor cost, schedule, and performance outcomes.
This testimony draws on GAO’s extensive body of work on the JSF, including preliminary results from the current annual review mandated in the National Defense Authorization Act for Fiscal Year 2010. This testimony discusses (1) program costs, schedule changes, and affordability issues, (2) performance testing results, software, and technical risks, and (3) procurement contract cost performance, concurrency impacts, manufacturing results, and design changes. GAO’s work included analyses of a wide range of program documents and interviews with defense and contractor officials.

What GAO Recommends

GAO has made prior recommendations to help reduce risk and improve outcomes, which DOD has implemented to varying degrees. GAO’s forthcoming report will address these in detail along with potential new recommendations.
For more information, contact Michael J. Sullivan at (202) 512-4841 or sullivanm@gao.gov.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.