Amerikanerne refser nye norske kampfly
Nye norske kampfly får kraftig kritikk i en ny rapport utarbeidet av Pentagons nye evalueringsenhet (DOT&E). I rapporten hevder blant annet testflygere at flyene ennå ikke er egnet for kamp.
Foto: HANDOUT/Reuters
Publisert 19.03.2013 10:37.
Rapporten , som er utarbeidet av Pentagons egen evalueringsenhet (DOT&E), bygger blant annet på opplysninger fra testflygere som har lite pent å si om F-35A-versjonen av det nye kampflyet.
Norge har besluttet å kjøpe 52 fly av denne typen, og de to første flyene skal etter planen leveres alt i 2015. De første operative flyene er lovet i 2017, ni år etter at de ifølge Lockheed Martin skulle ha vært ferdig utviklet og testet.
Skutt ned
– Manglende sikt bakover vil føre til at man blir skutt ned hver eneste gang, kommenterer en av testflygerne i rapporten.
Det klages også over store problemer med den nyutviklede hjelmen som skal følge flyet, der flygeren skal lese av en rekke instrumenter og data på innsiden av visiret.
Flimring, grønnskjær, forsinkelser i dataoverføring og problemer i mørke er bare noe av det testflygerne klager over.
Bare en brøkdel av datasystemene er testet, og en stor del av programvaren er ikke engang laget. Batteriene har skapt problemer når temperaturen har falt under 15 plussgrader, noe som ikke lover godt for norske forhold.
Testflygerne får verken gjennomføre realistiske luftmanøvre med flyet, fly det i nærheten av de hastigheter det skal være godt for, eller teste det med våpensystemer om bord.
Det er også fortsatt forbud mot å fly det om natta eller i dårlig vær, og om flyet kommer nærmere tordenvær enn 40 kilometer risikerer det å eksplodere.
– Programmet oppfyller ikke kravene om framdrift når det gjelder pålitelighet, slår rapporten fast.
Tiden det tar å utbedre feilene er også langt høyere enn forutsatt, viser rapporten videre.
Lockheed Martin reklamerte opprinnelig med at det bare skal ta to timer å demontere og remontere en motor på F-35, mens erfaringene hittil har vist at det i gjennomsnitt tar 52 timer.
«Etter mye arbeid har man nå identifisert eller ferdig utviklet løsninger på alle kjente tekniske utfordringer på flyet», slo Forsvarsdepartementet fast i slutten av februar.
Problemer med hjelm og fare for eksplosjon i nærheten av lyn gir ikke lenger grunn til bekymring, fastholdes det fra norsk side.
– Beskyttelse mot lynnedslag har man nå blitt enig om en løsning på, slo nestlederen for det norske kampflyprosjektet, brigader Morten Klever fast.
Norge er heller ikke bekymret over testflygernes tilbakemeldinger om overhengende fare for å bli skutt ned som følge av dårlig sikt.
– Det er et designvalg som kompenseres på andre måter, men som noen kritikere har hengt seg opp i egentlig uten grunn, opplyser departementets kommunikasjonsrådgiver Endre Lunde.
– Konklusjonen er helt åpenbar: F-35A er ikke levedyktig, konkluderer Wheeler.
Den erfarne forsvarsanalytikeren har lenge vært en skarp kritiker av F-35 og har påpekt at den endelige versjonen av flyet, selv om utviklingen mot alle odds heretter skulle gå etter planen, ikke på langt nær vil ha de spesifikasjon som Lockheed Martin opprinnelig lovet.
– Flyet har så store feil at det aldri kan reddes, slår Wheeler fast.
Norge har besluttet å kjøpe 52 fly av denne typen, og de to første flyene skal etter planen leveres alt i 2015. De første operative flyene er lovet i 2017, ni år etter at de ifølge Lockheed Martin skulle ha vært ferdig utviklet og testet.
- LES OGSÅ: – Pentagon vurderer nye utsettelser
Skutt ned
Bedriften Lockhead Martins`fabrikk i Fort Worth Texas. Norge har besluttet å kjøpe 52 kampfly av denne typen (F-35A).
Foto: HANDOUT/Reuters
– Manglende sikt bakover vil føre til at man blir skutt ned hver eneste gang, kommenterer en av testflygerne i rapporten.Foto: HANDOUT/Reuters
Det klages også over store problemer med den nyutviklede hjelmen som skal følge flyet, der flygeren skal lese av en rekke instrumenter og data på innsiden av visiret.
Flimring, grønnskjær, forsinkelser i dataoverføring og problemer i mørke er bare noe av det testflygerne klager over.
Store begrensninger
20 år etter at man besluttet å bygge det nye kampflyet, og ni år etter at den første prototypen kom på vingene, er det fortsatt svært lenge igjen før det er skikkelig utprøvd, konstaterer rapporten.Bare en brøkdel av datasystemene er testet, og en stor del av programvaren er ikke engang laget. Batteriene har skapt problemer når temperaturen har falt under 15 plussgrader, noe som ikke lover godt for norske forhold.
Testflygerne får verken gjennomføre realistiske luftmanøvre med flyet, fly det i nærheten av de hastigheter det skal være godt for, eller teste det med våpensystemer om bord.
Det er også fortsatt forbud mot å fly det om natta eller i dårlig vær, og om flyet kommer nærmere tordenvær enn 40 kilometer risikerer det å eksplodere.
– Programmet oppfyller ikke kravene om framdrift når det gjelder pålitelighet, slår rapporten fast.
- LES OGSÅ: – Pentagon vurderer nye utsettelser
- LES OGSÅ: Full regjeringskrangel om kampfly
Tekniske problemer
Pentagon-rapporten viser videre at testflygingene blir avbrutt over tre ganger oftere enn det utviklingsprogrammet forutsetter, og at hver sjuende planlagte avgang blir innstilt som følge av tekniske problemer.Tiden det tar å utbedre feilene er også langt høyere enn forutsatt, viser rapporten videre.
Lockheed Martin reklamerte opprinnelig med at det bare skal ta to timer å demontere og remontere en motor på F-35, mens erfaringene hittil har vist at det i gjennomsnitt tar 52 timer.
– Ingen bekymring
Fra norsk side bagatelliserer man de tekniske problemene ved F-35 og forsikrer om at det går riktig vei.«Etter mye arbeid har man nå identifisert eller ferdig utviklet løsninger på alle kjente tekniske utfordringer på flyet», slo Forsvarsdepartementet fast i slutten av februar.
Problemer med hjelm og fare for eksplosjon i nærheten av lyn gir ikke lenger grunn til bekymring, fastholdes det fra norsk side.
– Beskyttelse mot lynnedslag har man nå blitt enig om en løsning på, slo nestlederen for det norske kampflyprosjektet, brigader Morten Klever fast.
Norge er heller ikke bekymret over testflygernes tilbakemeldinger om overhengende fare for å bli skutt ned som følge av dårlig sikt.
– Det er et designvalg som kompenseres på andre måter, men som noen kritikere har hengt seg opp i egentlig uten grunn, opplyser departementets kommunikasjonsrådgiver Endre Lunde.
– Kan aldri reddes
Winslow T. Wheeler, som gjennom uavhengige Project On Government Oversight ( POGO ) i Washington lyktes med å få fatt i den siste rapporten fra DOT&E, er mindre optimistisk.– Konklusjonen er helt åpenbar: F-35A er ikke levedyktig, konkluderer Wheeler.
Den erfarne forsvarsanalytikeren har lenge vært en skarp kritiker av F-35 og har påpekt at den endelige versjonen av flyet, selv om utviklingen mot alle odds heretter skulle gå etter planen, ikke på langt nær vil ha de spesifikasjon som Lockheed Martin opprinnelig lovet.
– Flyet har så store feil at det aldri kan reddes, slår Wheeler fast.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.