Norwegian tapte pensjonssak mot pilotene
Arbeidsretten mener Norwegian brøt tariffavtalen da de fjernet de norske pilotenes ytelsespensjon. Det kan bli dyrt for flyselskapet. Nå må ny ytelsespensjon på plass.
Publisert: 06.06.2013 - 13:47 Oppdatert: 06.06.2013 - 13:47
Før jul endret Norwegian pensjonsordningene for selskapets ansatte. Dermed ble ansatte med ytelsespensjon kastet ut av ordningen og overført til innskuddspensjon.
- Har dere noen anslag over hva dommen vil koste dere?
Retten kom til at Norwegians manglende vilje til å høre på pilotene og at de kjørte sitt eget løp er såpass alvorlig at selskapet må betale Parats saksomkostninger, noe som ikke er standard prosedyre i saker som går for arbeidsretten.
Den nye ordningen om innskuddspensjon oppfyller ikke den tariffmessige retten pilotene hadde til pensjonsavtale, skriver Arbeidsretten i sin ferske dom.
- Vi har nettopp fått dommen, og må få bruke litt tid på å sette oss inn i den, sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian til DN.no.
På tross av tapet i retten og de økonomiske konsekvensene det kan få for selskapet, har ikke valgt å ikke sende ut børsmelding.
- Vi har ikke sett behov for det, sier Skånvik.
Ytelses- og innskuddspensjon:
|
- Vi har selvsagt endel formeninger om det, men vi vil ikke gå ut med potensielle regnstykker før det er nærmere avklart hva som vil skje videre, svarer kommunikasjonsdirektøren.
Nye regnskapsregler
Nye regnskapsregler for bokføring av pensjonsforpliktelser var årsaken til at Norwegian 1. desember kastet alle de ansatte over på innskuddspensjoner. Fra nyttår måtte forpliktelsene til ytelsespensjoner regnskapsføres i balansen, og de spiser derfor av egenkapitalen i selskapet.
Nye regnskapsregler for bokføring av pensjonsforpliktelser var årsaken til at Norwegian 1. desember kastet alle de ansatte over på innskuddspensjoner. Fra nyttår måtte forpliktelsene til ytelsespensjoner regnskapsføres i balansen, og de spiser derfor av egenkapitalen i selskapet.
- Vi må se på hvordan vi skal håndtere dommen videre. Vi ønsket å løse dette gjennom dialog og ved kompenserende tiltak. Likevel valgte pilotene å gå rettens vei, sier Skånvik, som understreker at dommen kun gjelder pilotene som er omfattet av den norske tariffavtalen.
- Det gjelder ikke hele selskapet, selv om alle gikk over til innskuddspensjon, sier hun.
Protesterte
Norwegian Pilot Union, som er en del av arbeidstagerforeningen Parat, protesterte heftig da Norwegian ønsket å endre pensjonsordningen. De mente deres rett til ytelsespensjon var tariffestet. Arbeidsrettens flertall er altså enige med dem, og skriver at Norwegian har gjort seg skyldig i et grovt brudd på tariffavtalen.
Norwegian Pilot Union, som er en del av arbeidstagerforeningen Parat, protesterte heftig da Norwegian ønsket å endre pensjonsordningen. De mente deres rett til ytelsespensjon var tariffestet. Arbeidsrettens flertall er altså enige med dem, og skriver at Norwegian har gjort seg skyldig i et grovt brudd på tariffavtalen.
- Det er konstatert et klart tariffbrudd. De forhold (NAS) (Norwegian Air Shuttle, red. anm.) har anført som hindre for gjenoppretting av en tariffmessig pensjonsordning, tilsier at tariffbruddet er grovt, konkluderer Arbeidsretten.
Advokat Christen Horn Johannessen i Parat førte saken for pilotene. Han er spesielt glad for at retten uttaler seg så tydelig om striden.
- Det er hovedgrunnen til at vi gikk til retten. Den som ikke følger tariffavtalen må tvinges til det. Norwegian står ikke over de avtaler de har inngått. Tariffavtaler er ikke veiledende, de er normgivende, også for Norwegian, sier han.
Dommen slår fast at Norwegian må opprette ny ytelsespensjon for de norske pilotene innen 1. september. I tillegg må flyselskapet stille sikkerhet for de økonomiske tapene pilotene kan bli påført som følge av at den gamle pensjonsordningen ble avsluttet og fripoliser ble utstedt.
Les også
NHO må bidra
Dommen fastslår også at NHO, hvor Norwegian er organisert, må bruke all sin makt til å sørge for at de tariffstridige forholdene i Norwegian stanses.
Dommen fastslår også at NHO, hvor Norwegian er organisert, må bruke all sin makt til å sørge for at de tariffstridige forholdene i Norwegian stanses.
Med fem mot to stemmer kommer retten til at tariffavtalens punkt om pensjonsrettigheter ikke kan forstås på annen måte enn at pilotene har krav på en ytelsespensjon på 65 prosent, selv om ordet ytelsespensjon ikke er direkte nevnt i teksten.
Få ankemuligheter
I utgangspunktet er dommer fra Arbeidsretten endelige og kan kun i helt spesielle tilfeller ankes.
I utgangspunktet er dommer fra Arbeidsretten endelige og kan kun i helt spesielle tilfeller ankes.
Norwegians kommunikasjonsdirektør har likevel ikke gitt opp kampen.
- Vi må vurdere ankegrunnlaget og der har vi en måned på oss, sier hun.
Arbeidstvistloven § 58, 5. ledd
Arbeidsrettens dommer og kjennelser som ikke omfattes av første og andre ledd er endelige og kan fullbyrdes etter reglene for høyesterettsdommer. En dom kan likevel ankes til Høyesteretts ankeutvalg til oppheving på det grunnlag at saken ikke hører under Arbeidsrettens domsmyndighet. Fristen for slik anke er en måned.
|
- Ikke oppsiktsvekkende
- Arbeidsretten viser i denne sammenheng til det urimelige i at selskapet ensidig gjennomførte endringene til tross for innsigelsene, for deretter å anføre at endringene var irreversibel. Det foreligger derfor særlige grunner for å tilkjenne saksomkostninger, skriver retten.
- Arbeidsretten viser i denne sammenheng til det urimelige i at selskapet ensidig gjennomførte endringene til tross for innsigelsene, for deretter å anføre at endringene var irreversibel. Det foreligger derfor særlige grunner for å tilkjenne saksomkostninger, skriver retten.
- Det å gå over fra ytelsespensjon til innskuddspensjon er noe som skjer i mange bedrifter, det er ikke noe oppsiktsvekkende i det. Dessuten har Banklovkommisjonen som utreder nye pensjonsordninger ennå ikke konkludert i sitt arbeid, avslutter Skånvik
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.