Effektivt vannbombefly: Det kan lande på innsjøer og fylles med vann på sekunder. Foto: Beriev.
Beriev BE-200
Verdens største jetdrevne sjøfly
Dette brannflyet kan suge opp 12.000 liter vann på 14 sekunder fra innsjøer.
Nylig bestilte det russiske forsvarsdepartementet seks Beriev Be-200, verdens største jetdrevne amfibiefly. Flyet kan lande både på land og på vann.
To av flyene skal utrustes for brannslukking og skal brukes som såkalte vannbombefly, skriver Nyteknik.
Flyene skal sette inn mot de store skogbrannene som omtrent årlig herjer i Russland.
Det skjer ved at flyet planer på vannoverflaten i 150-190 kilometer i timen og fyller tankene. Flyene kan gjøre dette i bølger opp til 1,2 meter.
Det russiske kriseministeriet har allerede fem slike fly på vingene for å slukke skogbranner.
Vingespennet på flyet er 32,8 meter og startvekten er maksimalt 38 tonn.
Beriev sto bak også dette flyet. Det ble opprinnelig designet som antiubåtfly, men var også planlagt i en brannfly-versjon som kunne fylle hele 25.000 liter vann fra innsjøer.
Flere flyfabrikanter, blant annet canadiske Bombardier, lager fly som brukes til brannslukking etter samme prinsipp. Blant annet brukes Bombardiers CL-215T for å slukke skogbranner i Sør-Europa.
Statsminister Jens Stoltenberg sa blant annet følgende til Avisenes nyhetsbyrå da:
– På nordisk plan bør vi se mer konkret på om det er nyttig å ha en større grad av samarbeid om materiell. Et felles brannfly er en slik mulighet. Men det er for tidlig å si om det vil være effektivt. Vi har allerede et samarbeid med EU og har her en mulighet for et slikt fly, sier Stoltenberg og nevner at det er et fly i beredskap i Italia.
På 1970 og 1980-tallet var et Catalina sjøfly fast stasjonert på Fornebu til bruk mot skogbranner. Dette kunne tanke inntil 6000 liter vann
Under ser du det jeg mener er verdens største amfibium som er under produksjon. MTOW er 6t mer enn den for Be-200. Den opprinnelige utgaven av Japans Shin-Meiwas anti-ubåt og SAR maskin fløy første gang for 50 år siden. Den ble oppdatert i 2007 og produksjonen fortsetter i dag, dersom en skal tro Wikipedia.
Jeg mener å huske at Catalinaen på Fornebu var et amfibium og ikke et sjøfly. Korreksjoner mottas.
To av flyene skal utrustes for brannslukking og skal brukes som såkalte vannbombefly, skriver Nyteknik.
Flyene skal sette inn mot de store skogbrannene som omtrent årlig herjer i Russland.
Tanker i fart
Flyene kan i fart fylle 12.000 liter vann på 14 sekunder fra innsjøer.Det skjer ved at flyet planer på vannoverflaten i 150-190 kilometer i timen og fyller tankene. Flyene kan gjøre dette i bølger opp til 1,2 meter.
Det russiske kriseministeriet har allerede fem slike fly på vingene for å slukke skogbranner.
Vingespennet på flyet er 32,8 meter og startvekten er maksimalt 38 tonn.
Dobbelt så stor prototype
Flyet er verdens største amfibiefly tilgjengelig på markedet i dag. Flyet er i størrelse kun slått av det langt større A-40 Albatross, som det kun ble bygget én prototype av, ifølge Nyteknik.Beriev sto bak også dette flyet. Det ble opprinnelig designet som antiubåtfly, men var også planlagt i en brannfly-versjon som kunne fylle hele 25.000 liter vann fra innsjøer.
Flere flyfabrikanter, blant annet canadiske Bombardier, lager fly som brukes til brannslukking etter samme prinsipp. Blant annet brukes Bombardiers CL-215T for å slukke skogbranner i Sør-Europa.
Vurderte nordisk vannbombefly
Etter den dramatiske skogbrannen på Froland i Vest-Agder sommeren 2008, ble det drøftet uformelt om de nordiske landene burde samarbeide om å anskaffe et såkalt vannbombefly.Statsminister Jens Stoltenberg sa blant annet følgende til Avisenes nyhetsbyrå da:
– På nordisk plan bør vi se mer konkret på om det er nyttig å ha en større grad av samarbeid om materiell. Et felles brannfly er en slik mulighet. Men det er for tidlig å si om det vil være effektivt. Vi har allerede et samarbeid med EU og har her en mulighet for et slikt fly, sier Stoltenberg og nevner at det er et fly i beredskap i Italia.
På 1970 og 1980-tallet var et Catalina sjøfly fast stasjonert på Fornebu til bruk mot skogbranner. Dette kunne tanke inntil 6000 liter vann
---oo00O00oo---
Jeg mener å huske at Catalinaen på Fornebu var et amfibium og ikke et sjøfly. Korreksjoner mottas.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.