søndag 16. juni 2013

TV2 i kveld: Kebnekaise

Foto: Luftforsvaret
 
Hvorfor flygerne ikke var klar over hvor de var er et spørsmål det sikkert blir vanskelig å finne svar på. CVR/FDR kan muligens hjelpe. Mine beregninger viser hvilken høyde flygerne skulle ha vært i:

Hvilken minimumshøyde skulle flygeren ha akseptert IFR?
Kebnekaise                                     6 946 fot
Justering for 1000 Hp                      390 fot
Safety margin Off ATS Route       2 000 fot
Safety margin wind                          800 fot
Safety margin temp, ubetydelig________                
Minimum                                     10 136 fot


Flygeren aksepterte FL 70 som på QNH 1000Hp er 6 610 fot

Hadde han blitt klarert 7 000 fot hadde han gått klar med 54 fot

Det pågår akkurat nå en prosess for å få hevet TA til 18 000 fot
i Europa. Sverige ønsker å holde på det gamle som vil være
TA 6000 fot i det aktuelle området….. Spørs om det blir noe av
gitt denne ulykken.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.