50 millioners logoet
Sikkerhetskontrollen – fra science fiction til virkelighet
10. juni 2013 kl. 15:25 av Sindre Ånonsen
I 2030 er det ikke usannsynlig at dagens sikkerhetskontroller på lufthavnene er erstattet med en korridor vi kan gå gjennom med alle ytterklær og gjenstander på oss - og med håndbagasjen i hånden.
I actionfilmen «Total Recall» fra 1990 går skuespilleren Arnold Schwarzenegger gjennom en korridor der alle passasjerer og håndbagasje gjennomlyses.
– Det er ikke så langt fra virkeligheten når vi snakker om hvilke prinsipper framtidens sikkerhetskontroll vil basere seg på, sier securityrådgiver i Avinor, Ole Folkestad.
Han forteller at luftfartsbransjen jobber mot løsninger som skal gjøre sikkerhetskontrollen til en selvbetjent operasjon, der ny teknologi erstatter dagens relativt omfattende regime på lufthavnene.
-Det kalles «screening in motion», opplyser Folkestad.
Det betyr at all kontroll vil skje mens passasjen er i bevegelse, noe som vil gi en helt annen gjennomstrømmingshastighet.
Flere skritt på veien
-Parallelt med å håndheve det regelverket som EU har utformet, jobber Avinor kontinuerlig med tiltak som skal gi passasjerene en bedre opplevelse når de går gjennom sikkerhetskontrollen , sier Folkestad.
Han forteller at Avinor nå vurderer å bli med på et EU-prosjekt der man skal teste ut teknologi basert på terrahertz, radiobølger som gir sikkerhetskontrollørene informasjon om hva slags objekter eller væske radiobølgene kommer i kontakt med.
-Denne teknologien kan gi oss muligheter til å ha på oss ytterklær, belter, mobiltelefoner og andre metallgjenstander gjennom sikkerhetskontrollen, opplyser Folkestad.
Terrahertz-prosjektet, som vil være et samarbeid med ledende produsenter av securityteknolog, vil kunne starte i 2014.
Nye røntgenmaskiner om få år Allerede innen 5 år vil trolig flere Avinor-lufthavner ha røntgenmaskiner som kan håndtere både væske, PC’er og annet elektronisk utstyr – uten at du trenger å ta dette ut av håndbagasjen.
-Utfordringen er at disse røntgenmaskinene er svært tunge og plasskrevende. I noen tilfeller vil også gulvkonstruksjonen i terminalene måtte forsterkes, sier Folkestad.
Ellers vil sikkerhetsskannere basert på millimeterbølger trolig bli tatt i bruk ved noen av Avinors lufthavner i løpet av får år.
-Dette er ikke den teknologien som populært blir omtalt som «nakenskanning». De skannerne som nå tas i bruk i Europa viser bilder uten kroppskonturer - omtrent som en pepperkake. Mange nordmenn er jo godt vant til denne teknologien fra reiser i utlandet, legger Folkestad til.
Avinor har også bidratt med faglige innspill i forbindelse med et masterstudium i industriell design, hvor framtidens sikkerhetskontroll – og hvordan bransjen tror den vil se ut i framtiden, beskrives.
Bilde: Slik kan sikkerhetskontrollene se ut med de nye røntgenmaskinene som trolig blir tatt i bruk om få år (foto: AirportInternational.com). Men i framtiden kan flypassasjerer slippe å levere fra seg bagasjen.
– Det er ikke så langt fra virkeligheten når vi snakker om hvilke prinsipper framtidens sikkerhetskontroll vil basere seg på, sier securityrådgiver i Avinor, Ole Folkestad.
Han forteller at luftfartsbransjen jobber mot løsninger som skal gjøre sikkerhetskontrollen til en selvbetjent operasjon, der ny teknologi erstatter dagens relativt omfattende regime på lufthavnene.
-Det kalles «screening in motion», opplyser Folkestad.
Det betyr at all kontroll vil skje mens passasjen er i bevegelse, noe som vil gi en helt annen gjennomstrømmingshastighet.
Flere skritt på veien
-Parallelt med å håndheve det regelverket som EU har utformet, jobber Avinor kontinuerlig med tiltak som skal gi passasjerene en bedre opplevelse når de går gjennom sikkerhetskontrollen , sier Folkestad.
Han forteller at Avinor nå vurderer å bli med på et EU-prosjekt der man skal teste ut teknologi basert på terrahertz, radiobølger som gir sikkerhetskontrollørene informasjon om hva slags objekter eller væske radiobølgene kommer i kontakt med.
-Denne teknologien kan gi oss muligheter til å ha på oss ytterklær, belter, mobiltelefoner og andre metallgjenstander gjennom sikkerhetskontrollen, opplyser Folkestad.
Terrahertz-prosjektet, som vil være et samarbeid med ledende produsenter av securityteknolog, vil kunne starte i 2014.
Nye røntgenmaskiner om få år Allerede innen 5 år vil trolig flere Avinor-lufthavner ha røntgenmaskiner som kan håndtere både væske, PC’er og annet elektronisk utstyr – uten at du trenger å ta dette ut av håndbagasjen.
-Utfordringen er at disse røntgenmaskinene er svært tunge og plasskrevende. I noen tilfeller vil også gulvkonstruksjonen i terminalene måtte forsterkes, sier Folkestad.
Ellers vil sikkerhetsskannere basert på millimeterbølger trolig bli tatt i bruk ved noen av Avinors lufthavner i løpet av får år.
-Dette er ikke den teknologien som populært blir omtalt som «nakenskanning». De skannerne som nå tas i bruk i Europa viser bilder uten kroppskonturer - omtrent som en pepperkake. Mange nordmenn er jo godt vant til denne teknologien fra reiser i utlandet, legger Folkestad til.
Avinor har også bidratt med faglige innspill i forbindelse med et masterstudium i industriell design, hvor framtidens sikkerhetskontroll – og hvordan bransjen tror den vil se ut i framtiden, beskrives.
Bilde: Slik kan sikkerhetskontrollene se ut med de nye røntgenmaskinene som trolig blir tatt i bruk om få år (foto: AirportInternational.com). Men i framtiden kan flypassasjerer slippe å levere fra seg bagasjen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.