IKKE BEKYMRET: Norwegian-sjef Bjørn Kjos er offensiv i konkurransen med SAS.
- Hvis dette er et svar, er de veldig sent ute
SEATTLE (E24): En offensiv Bjørn Kjos vil knuse SAS på kostnader.
- Vi gjør noe feil om vi ikke greier å operere på halvparten av kostnadene til SAS - og vi skal under halvparten, sier administrerende direktør Bjørn Kjos i Norwegian til E24.
Tirsdag formiddag varslet flyselskapet SAS det har inngått en intensjonsavtale med Airbus om bestilling av 12 nye langdistansefly - fire A330-300 Enhanced og åtte Airbus A350.
Annonseringen av avtalen ble gjort samme uke som Norwegian får sitt første Boeing 787 Dreamliner, og flere har gitt uttrykk for at SAS-avtalen er en respons på konkurrentens langdistansesatsing.
- Hvis dette er et svar, så er de veldig sent ute, flirer Kjos.
Norwegian-sjefen mener at utskiftningen er forståelig, og han er avslappet i forhold til konkurransen.
- 330-en er en god, gammel traver, selv om den er forlenget og fiffet opp. Men det er fornuftig at de bytter ut. 340-ene har for høyt drivstoff-forbruk og er gamle, sier han.
- På høyde
Grunnen til at SAS gikk for to ulike flytyper, er at leasingavtaler for flere aldrende A340-maskiner går ut allerede i 2015, mens de første A350-flyene ikke kan leveres før 2018.
I mellomtiden skal dermed A330-300 Enhanced-flyene tas i bruk, samtidig som kabinene i flere av SAS sine eksisterende langdistansefly oppgraderes.
- Med en helt ny kabin på de eksisterende flyene og nye A330-fly på vei, vil våre passasjerer få et produkt som er helt på høyde med Norwegians, sier driftsdirektør Flemming Jensen i SAS til Check-in.dk.
Bjørn Kjos er ikke enig.
- Det må være om man mener at en 330 er like bra som en Dreamliner da, men jeg har jo en litt annen oppfatning. 350-en er bra, når den først kommer, men det fem år til, sier han.
- Blir fantastisk
SAS opplyser at flyordren skal finansieres gjennom eksportkredittfinansiering og sale/leaseback. Sistnevnte betyr at flyene selges til et leasingselskap, mens SAS leier dem tilbake.
Slik skal selskapet unngå at de skandinaviske skattebetalerne blir sittende igjen med regningen.
- Det gjenstår å se. Det er lenge til 2018, eller 2015. Konkurransen på langdistanse vil bli hardere etter hvert som vi får inn mange Dreamlinere, sier Kjos.
Det første i rekken av Norwegians nye drømmefly er ikke langt unna: Kjos har nettopp ankommet Seattle, der Norwegian skal få overrakt sin første Boeing 787 Dreamliner denne uken.
- Vi har jo sett fram mot dette i lengre tid nå. Vi skulle gjerne hatt den i april, men nå er endelig tiden kommet, og vi gleder oss veldig til å få 787-en i produksjon. Det blir en fantastisk flyvemaskin, sier Kjos.
Norwegian har bestilt åtte 787-8 Dreamlinere til den planlagte langdistansesatsingen. Tre av disse er egeneide og fem er leasede.
Tirsdag formiddag varslet flyselskapet SAS det har inngått en intensjonsavtale med Airbus om bestilling av 12 nye langdistansefly - fire A330-300 Enhanced og åtte Airbus A350.
Annonseringen av avtalen ble gjort samme uke som Norwegian får sitt første Boeing 787 Dreamliner, og flere har gitt uttrykk for at SAS-avtalen er en respons på konkurrentens langdistansesatsing.
- Hvis dette er et svar, så er de veldig sent ute, flirer Kjos.
Norwegian-sjefen mener at utskiftningen er forståelig, og han er avslappet i forhold til konkurransen.
- 330-en er en god, gammel traver, selv om den er forlenget og fiffet opp. Men det er fornuftig at de bytter ut. 340-ene har for høyt drivstoff-forbruk og er gamle, sier han.
- På høyde
Grunnen til at SAS gikk for to ulike flytyper, er at leasingavtaler for flere aldrende A340-maskiner går ut allerede i 2015, mens de første A350-flyene ikke kan leveres før 2018.
I mellomtiden skal dermed A330-300 Enhanced-flyene tas i bruk, samtidig som kabinene i flere av SAS sine eksisterende langdistansefly oppgraderes.
- Med en helt ny kabin på de eksisterende flyene og nye A330-fly på vei, vil våre passasjerer få et produkt som er helt på høyde med Norwegians, sier driftsdirektør Flemming Jensen i SAS til Check-in.dk.
Bjørn Kjos er ikke enig.
- Det må være om man mener at en 330 er like bra som en Dreamliner da, men jeg har jo en litt annen oppfatning. 350-en er bra, når den først kommer, men det fem år til, sier han.
- Blir fantastisk
SAS opplyser at flyordren skal finansieres gjennom eksportkredittfinansiering og sale/leaseback. Sistnevnte betyr at flyene selges til et leasingselskap, mens SAS leier dem tilbake.
Slik skal selskapet unngå at de skandinaviske skattebetalerne blir sittende igjen med regningen.
- Det gjenstår å se. Det er lenge til 2018, eller 2015. Konkurransen på langdistanse vil bli hardere etter hvert som vi får inn mange Dreamlinere, sier Kjos.
Det første i rekken av Norwegians nye drømmefly er ikke langt unna: Kjos har nettopp ankommet Seattle, der Norwegian skal få overrakt sin første Boeing 787 Dreamliner denne uken.
- Vi har jo sett fram mot dette i lengre tid nå. Vi skulle gjerne hatt den i april, men nå er endelig tiden kommet, og vi gleder oss veldig til å få 787-en i produksjon. Det blir en fantastisk flyvemaskin, sier Kjos.
Norwegian har bestilt åtte 787-8 Dreamlinere til den planlagte langdistansesatsingen. Tre av disse er egeneide og fem er leasede.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.