Studenter lurte superyacht med falsk gps
Lurte den 213 fot lange yachtens autopilot til å endre kurs.
Publisert: 30.07.2013 - 15:23 Oppdatert: 30.07.2013 - 15:23
I slutten av juni måned klarte en gjeng studenter å sende ut et falsk gps-signal mot superyachten «White Rose of Drachs» og fikk den til å endre kursen sin. Yachtens navigasjonssystem er, i likhet med svært mange andre sivile fartøy, utelukkende basert på gps.
Den 213 fot lange superyachten har en verdi på 475 millioner kroner, og eies av en britisk eiendomsutvikler.
Heldigvis var kapringen planlagt, og en del av et forskningsprosjekt utført ved University of Texas i Austin.
Ingen alarmer
Forskerne sier at de kunne gjennomføre kapringen uten at en eneste alarm, eller et eneste varsel gikk av på broen på superyachten.
Forskerne sier at de kunne gjennomføre kapringen uten at en eneste alarm, eller et eneste varsel gikk av på broen på superyachten.
I dette forsøket var studentene riktignok ombord, og trengte ikke så kraftig og avansert utstyr for å ta over yachtens navigasjonsutstyr. Men prinsippene kan enkelt overføres til mer sofistikerte løsninger.
Metodikken til studentene var å bruke tid på prosessen. Først måtte de få skipets gps til å hente sin informasjon fra deres falske sender. Ettersom det ikke var snakk om å ødelegge eller blokkere et signal gikk ingen alarmer, båten trodde den mottok et ekte signal.
Etter å ha overtatt autopiloten kunne forskerne begynne å endre på signalene sine, noe som fikk autopiloten til å endre båtens kurs. Kursendringen kunne kjennes for alle ombord, men på broen kunne mannskapet konstatere at kursen på skjermen så riktig ut. Slik kom yachten på kort tid flere hundre meter ut av kurs.
- Eksperimentet kan overføres til andre typer transportmiddel med autopilot også, for eksempel fly. Det er på tide å ta på seg tenkehattene og finne en løsning på denne trusselen, sier professor Todd Humphries, som ledet eksperimentet.
Slik fungerer gps
Gps-systemet fungerer slik at 28 satellitter er plassert i bane rundt jorden. Alle disse sender ut et radiosignal med posisjon, bane og klokkeslett. En gps trenger å ta inn signaler fra tre satellitter for å triangulere en posisjon. Med fire eller flere signaler kan man også bestemme høyde.
Gps-systemet fungerer slik at 28 satellitter er plassert i bane rundt jorden. Alle disse sender ut et radiosignal med posisjon, bane og klokkeslett. En gps trenger å ta inn signaler fra tre satellitter for å triangulere en posisjon. Med fire eller flere signaler kan man også bestemme høyde.
Hvis bare ett av signalene er feil, vil posisjon og kurs bli feiltolket av navigasjonssystemene.
De samme forskerne har tidligere gjennomført forsøk hvor de har kapret ubemannede flyvende droner med lignende teknologi.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.