- Sakset fra Aftenposten
I løpet av et års tid kan det være slutt på at passasjerer fra utlandet må sjekke inn bagasjen på nytt på Oslo Lufthavn (OSL).
AV: Knut-Erik mikalsen
Publisert 23 juli 2013 09:50 Oppdatert 23 juli 2013 11:36
Da håper Oslo Lufthavn å ha på plass en ordning de mener ikke bare vil bli en kraftig forenkling for dem som reiser via OSL, men som også vil kunne trekke nye flyselskaper og nye ruter til landets hovedflyplass.
Norge er et av de få landene i Europa hvor passasjerer som flyr inn fra utlandet og skal videre innenriks må plukke opp innsjekket bagasje, ta den med gjennom tollen, for så å sjekke den inn igjen. Men det blir det sannsynligvis snart slutt på.
Den nye løsningen for gjennomreisende passasjerer er anslått å koste rundt 40 millioner kroner, og vil være en gullgruve for flyselskapene og flyplassen. I en rapport som er utarbeidet for Samferdselsdepartementet anslår flyselskapene selv en økt omsetning på 1,8 milliarder kroner allerede etter tre til syv år.
- Vi er opptatt av å trekke en konklusjon i saken så raskt som mulig. Vi mener dette er et viktig tiltak for å forenkle reisen for folk. I tillegg vil det styrke OSL som transferlufthavn. Stortingsflertallet har også vist et stort engasjement for å få på plass en forenklet transfer, sier statssekretær Geir Pollestad (Sp) til Aftenposten.
På OSL avventer direktøren for terminaldrift, Knut Holen, den politiske behandlingen og sier at prosjekteringen og byggingen vil kunne være ferdig allerede neste høst hvis det blir gitt klarsignal for forslaget.
- Vi er ivrige etter å komme i gang, og få fjernet et kraftig irritasjonsmoment for mange reisende, sier Holen.
- Vår hensikt er å sikre bedre flyt for passasjerer og et bedre tilbud til flyselskapene, ikke å gjøre det enklere for folk med kriminelle hensikter å komme seg inn i landet. Vi regner med at rundt 850 000 reisende til OSL skal videre med andre fly, så det er ingen liten passasjergruppe som forhåpentligvis snart kan gå en enklere flyreise i vente, sier Holen.
- Den avgiftsfrie handelen er viktig for finansieringen av flyplassystemet i Norge i dag. De fleste som reiser har jo lyst til å handle i taxfree-butikken, også som en lettvint løsning når man har vært ute på tur, sier Holen.
Dermed håper OSL at de skal bli mer attraktiv å opprette ruter til av utenlandske flyselskaper.
- Vi er opptatt av å få flere interkontinentale ruter. Med enklere transferløsninger vil det være en viktig konkurransefaktor for oss overfor andre flyplasser i Skandinavia. Også mange utlendinger uttrykker undring over dagens tungvinte ordning. Nå stiller en samlet arbeidsgruppe seg bak forslaget som vil forenkle prosessen. Det gjør det enklere for de politiske myndighetene å si ja, mener Holen.
Norge er et av de få landene i Europa hvor passasjerer som flyr inn fra utlandet og skal videre innenriks må plukke opp innsjekket bagasje, ta den med gjennom tollen, for så å sjekke den inn igjen. Men det blir det sannsynligvis snart slutt på.
Den nye løsningen for gjennomreisende passasjerer er anslått å koste rundt 40 millioner kroner, og vil være en gullgruve for flyselskapene og flyplassen. I en rapport som er utarbeidet for Samferdselsdepartementet anslår flyselskapene selv en økt omsetning på 1,8 milliarder kroner allerede etter tre til syv år.
Ivrige
I Samferdselsdepartementet er man positive til den nye ordningen.- Vi er opptatt av å trekke en konklusjon i saken så raskt som mulig. Vi mener dette er et viktig tiltak for å forenkle reisen for folk. I tillegg vil det styrke OSL som transferlufthavn. Stortingsflertallet har også vist et stort engasjement for å få på plass en forenklet transfer, sier statssekretær Geir Pollestad (Sp) til Aftenposten.
På OSL avventer direktøren for terminaldrift, Knut Holen, den politiske behandlingen og sier at prosjekteringen og byggingen vil kunne være ferdig allerede neste høst hvis det blir gitt klarsignal for forslaget.
- Vi er ivrige etter å komme i gang, og få fjernet et kraftig irritasjonsmoment for mange reisende, sier Holen.
Ivareta sikkerheten
Han sier at utfordringen hele tiden har vært å finne en løsning på kjappere transfer, ned fra 55 til 35 minutter, som samtidig ikke skal gjøre at dagens kontrolloppgaver for tollvesen og politi blir svekket i forhold til i dag.- Vår hensikt er å sikre bedre flyt for passasjerer og et bedre tilbud til flyselskapene, ikke å gjøre det enklere for folk med kriminelle hensikter å komme seg inn i landet. Vi regner med at rundt 850 000 reisende til OSL skal videre med andre fly, så det er ingen liten passasjergruppe som forhåpentligvis snart kan gå en enklere flyreise i vente, sier Holen.
Sikre inntekter
OSL er også åpen om at løsningen skal ivareta reisendes mulighet til å handle ved ankomst.- Den avgiftsfrie handelen er viktig for finansieringen av flyplassystemet i Norge i dag. De fleste som reiser har jo lyst til å handle i taxfree-butikken, også som en lettvint løsning når man har vært ute på tur, sier Holen.
Velger København
Gjennom undersøkelser vet OSL at svært mange passasjerer som reiser interkontinentalt velger å reise via København eller Amsterdam, fordi disse flyplassene gir passasjerene mulighet for videreforbindelser til norske flyplasser uten å måtte sjekke inn bagasje på nytt.Dermed håper OSL at de skal bli mer attraktiv å opprette ruter til av utenlandske flyselskaper.
- Vi er opptatt av å få flere interkontinentale ruter. Med enklere transferløsninger vil det være en viktig konkurransefaktor for oss overfor andre flyplasser i Skandinavia. Også mange utlendinger uttrykker undring over dagens tungvinte ordning. Nå stiller en samlet arbeidsgruppe seg bak forslaget som vil forenkle prosessen. Det gjør det enklere for de politiske myndighetene å si ja, mener Holen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.