– Sannsynligvis vil det ta mellom 25 og 30 år for museet å fullføre arbeidet med
egnefolk,sier styreleder Egil Endresen ved Sola-museet, til Teknisk Ukeblad.
Endresen som har arbeidserfaring fra flere lederstillinger i Statoil, viser til et annet
større flyprosjekt som endelig nærmer seg fullføring på Sola etter mer enn 25 års
arbeid. Flybåten PBY-5 Catalina som museet fikk fra det danske flyvåpen i 1980-
årene, har værtunder kontinuerlig gjenoppbygging av museumsmedlemmer siden
den gang.
Til spesialverksted
For å unngå å havne i en tilsvarende, langdryg prosess med det tyske krigsklenodiet, vilmuseet sende flyet til et spesialverksted for gjenoppbygging av eldre, tyske fly i Ungarn.
Firmaet heter International Aviation and Armyhistory Museum Foundation.
Virksomheten holder til i den vesle landsbyen Hereg med 1000 innbyggere utenfor Budapest. Verkstedet som har 30 ansatte er stedets største arbeidsplass.
De ansatte har spesialisert seg på å restaurere og gjenoppbygge tyske fly, spesielt fra den andre verdenskrig. Bedriften har gjennom arbeidet opprettet et nært samarbeid med Deutsches Technikmuseum i Berlin.
Roald Amundsens fly
For nordmenn er det interessant å vite at ungarerne også har bygget en tro kopi av Dornier Wal-flyet, N-25, som Roald Amundsen forsøkte å nå Nordpolen med, men som måtte nødlande på havisen på 88 graders nord. En kopi av dette flyet står i dag utstilt ved inngangen til Dornier-fabrikken i Friedrichshafen i Sør-Tyskland.– Å skaffe penger til gjenoppbygging av He-115-flyet i Ungarn blir et tungt, økonomisk løft for flymuseet på Sola. Verkstedet vil ha rundt sju millioner kroner for jobben, fortsetter Egil Endresen.
Dette er penger Flyhistorisk museum ikke har i dag. Museet jobber derfor med å skaffe sponsorer som kan støtte gjenoppbyggingen økonomisk. Arbeidet er ikke enkelt selv i oljefylket Rogaland, påpeker styrelederen.
Målsetningen er å samle nødvendig pengestøtte i løpet av høsten i år. Da kan det ungarske verkstedet innen nyttår starte arbeidet med å restaurere midtseksjonen av Heinkel-maskinen. Denne delen av flyet omfatter den sentrale delen av skroget med cockpit og vingene ut til motorfestene. Arbeidet er beregnet å ta ett år.
Parallelt med arbeidet i Ungarn vil Sola-museet gjøre noe arbeid selv. De vil ta for seg flyets neseseksjon og flottører.
Fabrikkene som bygget He-115 eksisterer ikke lenger. Det er derfor
ikke mulig å få tak i originale produksjonstegninger av flyet. Mange deler:
Styreleder Egil Endresen studerer flere flotte sylindere fra Heinkel-flyets BMW-
motor. Foto: Jan-Petter Helgesen
Komplisert arbeid
Egil Endresen legger ikke skjul på at gjenoppbyggingen blir svært komplisert. Hver skrue og mutter må skrus ut og alle deler må tas fra hverandre. Deretter må de renses og pusses før sammensettingen kan starte.Heinkel-flyet har siden det ble tatt på land i fjor vært plassert i et ferskvannsbasseng i Sola sjø.
Det militære sjøflyet hadde siden det havarerte 28. desember 1942 ligget på 47 meters dyp i saltvannsfjorden Hafrsfjord. Oppholdet i ferskvannstanken skal fjerne saltmolekyler som truer med å sprenge flydelene etter det lange oppholdet på fjordbunnen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.