Oljeindustrien vil ha direkteflygninger mellom Nord-Norge og Stavanger lufthavn
20. august 2013 kl. 15:20 av Sindre Ånonsen
Rapporten ”Fly Arctic – Connecting the Norwegian oul and gas
industry” slår fast at en direkterute mellom Stavanger og Harstad/Evenes og en
direkterute til Tromsø vil spare olje- og gassindustrien i disse regionene for
over 400 millioner kroner årlig.
Det er ruteutviklingssamarbeidet mellom Greater Stavanger (hvor Avinor
deltar) Hammerfest, Tromsø, Harstad, Sandnessjøen og Brønnøysund som står bak
rapporten som ble offentliggjort 20. august. 800 bedrifter er med i
undersøkelsen som konkluderer med at næringslivet ønsker raskere forbindelser og
flere avganger mellom den voksende oljeregionen i Nord-Norge og oljehovedstaden
Stavanger.
- Vi har gjennom dette arbeidet kartlagt fremtidige reisemønster for mange bedrifter i alle regionene og ser at det vil være et stort behov for mer effektive reisemåter og flere nye direkte ruter i tiden fremover, forklarer leder av prosjektets styringsgruppe Kristine Bock, i en pressemelding.
-Grundig dokumentasjon -Rapporten legger fram grundig dokumentasjon som tyder på at det er et potensial for direkteruter mellom Stavanger og Nord-Norge. Så er det selvfølgelig opp til flyselskapene å gjøre de endelige markedsvurderingene, sier lufthavnsjef ved Stavanger lufthavn, Leif Lorentzen, i en kommentar til rapporten.
Han viser for øvrig til at metodikken rapporten bygger på har vært brukt i ruteutviklingsarbeidet ved Stavanger lufthavn i flere år.
Avinors bidrag til rapporten har bestått av både økonomisk støtte til prosjektet, trafikkstatistikk og kundeundersøkelser. Avinor har også stilt til rådighet kompetanse rundt flytyper, flyselskap – og om operative og kommersielle forhold.
- Vi har gjennom dette arbeidet kartlagt fremtidige reisemønster for mange bedrifter i alle regionene og ser at det vil være et stort behov for mer effektive reisemåter og flere nye direkte ruter i tiden fremover, forklarer leder av prosjektets styringsgruppe Kristine Bock, i en pressemelding.
-Grundig dokumentasjon -Rapporten legger fram grundig dokumentasjon som tyder på at det er et potensial for direkteruter mellom Stavanger og Nord-Norge. Så er det selvfølgelig opp til flyselskapene å gjøre de endelige markedsvurderingene, sier lufthavnsjef ved Stavanger lufthavn, Leif Lorentzen, i en kommentar til rapporten.
Han viser for øvrig til at metodikken rapporten bygger på har vært brukt i ruteutviklingsarbeidet ved Stavanger lufthavn i flere år.
Avinors bidrag til rapporten har bestått av både økonomisk støtte til prosjektet, trafikkstatistikk og kundeundersøkelser. Avinor har også stilt til rådighet kompetanse rundt flytyper, flyselskap – og om operative og kommersielle forhold.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.