mandag 12. august 2013

AW189 i Nordsjøen

Det under er sakset fra Teknisk Ukeblad.
Vel, Dalløkken er noe upresis når han skriver at sertifiseringskravet er 30 minutter uten olje til hovedgearboksen. Jeg har bedt om informasjon fra Aircontactgruppen vedr. gangtiden til MGB på S-92A, og den er fremdeles basert på at det skal være "extremely remote" før en alvorlig hendelse inntreffer med MGB på typen. For den som har fulgt med så kan en vise til ikke færre enn to hendelser, henholdsvis i Australia og i Canada, hvor en har tapt all olje på MGB. Den siste med tap av 16 liv.



AW189 skal leveres fra slutten av 2013 og settes i drift første kvartal 2014. Foto: Agusta Westland

Agusta Westland AW189

Nykommer i Nordsjøen

Den nye helikoptertypen fra Agusta Westland skal kunne holde seg i lufta i 50 minutter ved tap av smøreolje.

 
Eksisterende nordsjøhelikoptre er sertifisert med 30 minutters såkalt «run-dry»-kapasitet, altså at hovedgirboksen skal takle en halvtimes gange uten smøring før den sier takk for seg og havarerer.
Nå strekker Agusta Westland den lengre med sin nye AW189:
50 minutter tørrkjøring
Ifølge helikopterprodusenten selv skal hovedgirboksen til AW189 være i stand til å overføre kraft til hovedrotoren i hele 50 minutter ved tap av smøreolje.
– Det gjør at helikopteret tilbyr en unik sikkerhet ved langdistanseoperasjoner offshore, heter det fra Agusta Westland.
AW189 sar er nå i ferd med å få sin EASA-sertifisering, mens FAA-sertifisering er berammet senere i år.
De første helikoptrene skal leveres mot slutten av dette året. Lanseringskunden er Bristow Group.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.