I løpet av august har det svenske forsvaret
plukket ned nesten 15 tonn vrakdeler fra det
norske Hercules-flyet som krasjet i Nord-
Sverige. Men fortsatt ligger det flere tonnigjen.
deler der ute som vi ikke vil finne på grunn av bresprekker
og all snøen, sier Carl-Johan Olofsson i det svenske
forsvaret til NRK.no. Han har tatt alle bildene her.
Han er militær innsatssjef og leder for 22 mann fra
arméns jägarbataljon som akkurat nå befinner seg i
Kebnekaisemassivet.
arméns jägarbataljon som akkurat nå befinner seg i
Kebnekaisemassivet.
Flere hundre meter oppe i den stupbratte fjellsiden
har de siden 1. august lett etter vrakdeler fra det
norske Hercules-flyet som krasjet i Kebnekaise 15.
mars i fjor. Fem norske offiserer mistet livet i ulykken.
har de siden 1. august lett etter vrakdeler fra det
norske Hercules-flyet som krasjet i Kebnekaise 15.
mars i fjor. Fem norske offiserer mistet livet i ulykken.
Firer seg ned i bresprekker
Flyet ble fullstendig fragmentert i sammenstøtet med
fjellet, og vrakdelene ble spredt ut over store områder.
fjellet, og vrakdelene ble spredt ut over store områder.
For letemannskapene er utfordringene mange.
Kebnekaise er Sveriges høyeste fjell og rager
2106 meter over havet.
Kebnekaise er Sveriges høyeste fjell og rager
2106 meter over havet.
I tillegg befinner vrakdelene seg ofte nede i dype
bresprekker.
bresprekker.
– Vi har firt oss ned i vertikal fjellpartier og
resprekker på jakt etter vrakdeler, forteller
Olofsson.
resprekker på jakt etter vrakdeler, forteller
Olofsson.
Har samlet totalt 30 tonn
Siden 1. august har mannskapene samlet sammen 15
tonn vrakrester. Legger man til det som ble samlet i fjor,
er totalt 30 tonn hentet ned fra fjellet.
tonn vrakrester. Legger man til det som ble samlet i fjor,
er totalt 30 tonn hentet ned fra fjellet.
– Og fortsatt ligger det fire tonn igjen i fjellet,
sier Olofsson.
sier Olofsson.
Men det som er igjen blir trolig liggende. Det er for det
meste små deler som er igjen, de store tingene er hentet
ned.
meste små deler som er igjen, de store tingene er hentet
ned.
– Ett sted må man trekke en grense. En del har
falt ned i bresprekker, og andre vrakdeler har
blitt dekket av snøskred.
falt ned i bresprekker, og andre vrakdeler har
blitt dekket av snøskred.
Olofsson mener årets vraksamling har vært en suksess.
Den maksimale snøsmeltingen falt samtidig som letearbeidet
tok til.
Den maksimale snøsmeltingen falt samtidig som letearbeidet
tok til.
– Vi har hatt været med oss og har kunnet arbeide
i alle områder hvor det ligger vrakrester, sier han.
i alle områder hvor det ligger vrakrester, sier han.
Omfattende rapport
Det har snart gått et og et halvt år siden den tragiske
ulykken. Men fortsatt er ikke den endelig havarirapporten
langt frem.
ulykken. Men fortsatt er ikke den endelig havarirapporten
langt frem.
Så langt har den omfattende rapporten værtutsatt flere
ganger.
I mai i år innrømmet utredningsleder Agne Widholm i den
svenske havarikommisjonen at arbeidet har vært mer
omfattende enn de hadde trodd.
ganger.
I mai i år innrømmet utredningsleder Agne Widholm i den
svenske havarikommisjonen at arbeidet har vært mer
omfattende enn de hadde trodd.
– En stor utredning hos oss ligger på mellom 50 til
100
sider. Denne rapporten har vokst til et omfang på
nesten 200 sider allerede før 10. april. Så mange
sider i en rapport gjør at det er blir vanskelig å
fordøye for leseren. Derfor er vi nå i gang med å
redusere antallet sider, sa Widholm til NRK.no.
100
sider. Denne rapporten har vokst til et omfang på
nesten 200 sider allerede før 10. april. Så mange
sider i en rapport gjør at det er blir vanskelig å
fordøye for leseren. Derfor er vi nå i gang med å
redusere antallet sider, sa Widholm til NRK.no.
I mai i fjor kom havarikommisjonen med en foreløpig rapport
som viste hendelsesforløpet. Der kom det fram at «Siv» hadde
fått en innflygningshøyde fra tårnet i Kiruna som var lavere
enn høyeste punkt på Kebnekaise.
som viste hendelsesforløpet. Der kom det fram at «Siv» hadde
fått en innflygningshøyde fra tårnet i Kiruna som var lavere
enn høyeste punkt på Kebnekaise.
Hvordan denne beskjeden ble gitt, og akseptert av piloten, er
foreløpig ikke kjent. Men havarikommisjonen har funnet både
taleregistratoren og ferdskriveren til Hercules-flyet og
forklaringen vil komme i den endelige rapporten.
foreløpig ikke kjent. Men havarikommisjonen har funnet både
taleregistratoren og ferdskriveren til Hercules-flyet og
forklaringen vil komme i den endelige rapporten.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.