De får skulden för Herculeskraschen
Fakta/ Räddningsarbetet
Haverikommissionen har även utrett räddningsinsatserna:
På grund av militärövning fanns stora resurser, men ledningen var oklar.
Vid Sjöfartsverkets sjö- och flygräddningscentral fanns mer kunskap om sjö än flygräddning.
När flygräddningsentralen, efter att haveriet var konstaterat, lämnade över ansvaret till Polisen i Norrbotten rådde oklarheter om det verkligen skulle vara så.
SOS Alarm dröjde med att larma Polisen och sjukvård.
Polisen i Norrbotten reagerade sent.
Kontakterna med anhöriga var bra.
Haverikommissionen har även utrett räddningsinsatserna:
På grund av militärövning fanns stora resurser, men ledningen var oklar.
Vid Sjöfartsverkets sjö- och flygräddningscentral fanns mer kunskap om sjö än flygräddning.
När flygräddningsentralen, efter att haveriet var konstaterat, lämnade över ansvaret till Polisen i Norrbotten rådde oklarheter om det verkligen skulle vara så.
SOS Alarm dröjde med att larma Polisen och sjukvård.
Polisen i Norrbotten reagerade sent.
Kontakterna med anhöriga var bra.
På grund av militärövning fanns stora resurser, men ledningen var oklar.
Vid Sjöfartsverkets sjö- och flygräddningscentral fanns mer kunskap om sjö än flygräddning.
När flygräddningsentralen, efter att haveriet var konstaterat, lämnade över ansvaret till Polisen i Norrbotten rådde oklarheter om det verkligen skulle vara så.
SOS Alarm dröjde med att larma Polisen och sjukvård.
Polisen i Norrbotten reagerade sent.
Kontakterna med anhöriga var bra.
Slutsatserna framgår av Statens haverikommissions hemligstämplade slutrapport om Herculesplanet som kraschade i Kebnekaise. Tidigare har delrapporter lämnats.
Besättningen gjorde felbedömningar och trafikledarna borde väglett den bättre. Men de arbetade med den kunskap de hade och besättningen hade instrument som gick att misstolka så slutomdömet är kritik av Norska Luftförsvaret och Luftfartsverket i Sverige.
"Det är dessa svagheter och inte enskilda individers misstag som bedöms vara grundorsaken till olyckan", skriver Haverikommissionen.
– Det är sekretess på rapporten. (Hemmelig) Vi kommer inte att kommentera den i det här läget, säger utredningsledare Agne Widholm.
Opålitligt
Vid olyckan 15 mars 2012 omkom samtliga fem besättningsmän omedelbart.
Det norska planet deltog i militärövningen Cold case. Klockan 13.40 startar planet från Evenes flygplats i Nordnorge. Planet ska till Kiruna och minuterna innan kraschen begär besättningen att få göra en visuell inflygning.
Sikten är dålig.
Av uppsamlade data och ljud framkommer att piloten och befälhavaren diskuterat den höjd de behöver. Utredningen konstaterar att de inte insett faran och bland annat diskuterar hur högt Kebnekaise är. En annan pilot har efteråt förklarat att denne vid en motsvarande flygning ställt in höjden på högsta hindret, Kebnekaise, och sedan lagt till 2.000 fot.
Fel läge
Olycksplanet flög för lågt. Terrängvarningssystemet hade satts i ett läge där innebörden blev att besättningen inte varnades innan planet körde in i fjällväggen. Innan dess lyste ett meddelande om detta val och kommentarer i planet tyder på misstolkning. Norska luftförsvaret hade ingen begränsning av hur det valda läget användes utan flygbefälet fick avgöra. Om systemet ställs i normalläge ges förvarning på 40-60 sekunder.
Flygledarna, i Stockholm och Kiruna, samt besättningen har "inte till alla delar förstått varandras avsikter, heter det i rapporten. Flygledarna hade inte uppmärksammat rätt flygnivå vilket gjorde att planet oavsiktligt klarerades ut i "okontrollerad luft". Besättningen visste inte det.
"Luftfartsverket har inte haft tillräckligt säkra arbetssätt", konstaterar utredarna.
Besättningen gjorde felbedömningar och trafikledarna borde väglett den bättre. Men de arbetade med den kunskap de hade och besättningen hade instrument som gick att misstolka så slutomdömet är kritik av Norska Luftförsvaret och Luftfartsverket i Sverige.
"Det är dessa svagheter och inte enskilda individers misstag som bedöms vara grundorsaken till olyckan", skriver Haverikommissionen.
– Det är sekretess på rapporten. (Hemmelig) Vi kommer inte att kommentera den i det här läget, säger utredningsledare Agne Widholm.
Opålitligt
Vid olyckan 15 mars 2012 omkom samtliga fem besättningsmän omedelbart.
Det norska planet deltog i militärövningen Cold case. Klockan 13.40 startar planet från Evenes flygplats i Nordnorge. Planet ska till Kiruna och minuterna innan kraschen begär besättningen att få göra en visuell inflygning.
Sikten är dålig.
Av uppsamlade data och ljud framkommer att piloten och befälhavaren diskuterat den höjd de behöver. Utredningen konstaterar att de inte insett faran och bland annat diskuterar hur högt Kebnekaise är. En annan pilot har efteråt förklarat att denne vid en motsvarande flygning ställt in höjden på högsta hindret, Kebnekaise, och sedan lagt till 2.000 fot.
Fel läge
Olycksplanet flög för lågt. Terrängvarningssystemet hade satts i ett läge där innebörden blev att besättningen inte varnades innan planet körde in i fjällväggen. Innan dess lyste ett meddelande om detta val och kommentarer i planet tyder på misstolkning. Norska luftförsvaret hade ingen begränsning av hur det valda läget användes utan flygbefälet fick avgöra. Om systemet ställs i normalläge ges förvarning på 40-60 sekunder.
Flygledarna, i Stockholm och Kiruna, samt besättningen har "inte till alla delar förstått varandras avsikter, heter det i rapporten. Flygledarna hade inte uppmärksammat rätt flygnivå vilket gjorde att planet oavsiktligt klarerades ut i "okontrollerad luft". Besättningen visste inte det.
"Luftfartsverket har inte haft tillräckligt säkra arbetssätt", konstaterar utredarna.
'Tidigare flygkrasch i Norge kusligt lik Herculesolyckan
Senja. Samma flygtyp, månad och lika tragiska konsekvenser.Flygkraschen sydväst om Tromsö 1966 har klara paralleller till Kebnekaiseolyckan.
Vid 1.30 natten mot 20 mars hörde befolkningen på Svanelvmon på ön Senja sex mil sydväst om Tromsö ett dån.
På morgonen kom information om att ett militärt flygplan saknades. Planet var av typen C-130, fem år gammalt och samma modell som vid Kebnekaise, fast en äldre version.
Dålig sikt
Planet hade lyft från Frankrike kvällen innan och skulle landa på Bardufoss flygstation. Det var tätt snödrev och bara minuter innan landning försvann planet från radarskärmarna.
21 mars hittades planet. Det hade flugit in i toppen på det drygt 800 meter höga Förste Svanfjell. Sju amerikanska officerare dog.
Missförstånd
Kommunstyrelseordföranden i Tranøy kommun, Senja, Odd-Arne Andreassen, var tonåring 1966 men minns fortfarande olyckan.
– Om planet bara hade flugit tio meter högre hade olyckan kunnat undgås. Men ett missförstånd mellan flygledartornet och besättningen blev katastrofal, säger han till NRK.
Planet deltog precis som vid Kebneolyckan i en vinterövning, Winter Express.
På morgonen kom information om att ett militärt flygplan saknades. Planet var av typen C-130, fem år gammalt och samma modell som vid Kebnekaise, fast en äldre version.
Dålig sikt
Planet hade lyft från Frankrike kvällen innan och skulle landa på Bardufoss flygstation. Det var tätt snödrev och bara minuter innan landning försvann planet från radarskärmarna.
21 mars hittades planet. Det hade flugit in i toppen på det drygt 800 meter höga Förste Svanfjell. Sju amerikanska officerare dog.
Missförstånd
Kommunstyrelseordföranden i Tranøy kommun, Senja, Odd-Arne Andreassen, var tonåring 1966 men minns fortfarande olyckan.
– Om planet bara hade flugit tio meter högre hade olyckan kunnat undgås. Men ett missförstånd mellan flygledartornet och besättningen blev katastrofal, säger han till NRK.
Planet deltog precis som vid Kebneolyckan i en vinterövning, Winter Express.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.