Ill.: Agusta Westland
.... var navnet på samarbeidsprosjektet mellom Lockheed Martin og Agusta Westland som vant kampen om det nye presidenthelikopteret etter VH-3 i 2005. I hovedsak grunnet endrede betingelser underveis med dertil hørende eskalerende kostnader, ble prosjektet kanseller. Det ble bragt på banen igjen med betingelser hvor Agusta Westland nylig har tilkjennegitt at de ikke ville være med fordi kravene var tilrettelagt for S-92A. Det reagerer undertegnede på med overraskelse, spesielt fordi S-92A ikke tilfredsstiller kravene til 30 minutters gangtid uten olje på MGB. De tilfredsstiller heller ikke det jeg oppfatter som et avsteg (waiver) fra hovedregelen, nemlig at det er "extremely remote" at en vil oppleve tap av olje som fører til havari. I 2008 nødlandet en S-92A i Australia grunnet tap av all olje til MGB. Året etter havarerte en S-92A i Canada av samme årsak og 17 ble drept. Det betyr for meg at helikoptertypen ikke tilfredsstiller kravene og kan dekkes av begrepet "extremely remote". Det er derfor særdeles oppsiktsvekkende at USAs president, hans familie og medarbeidere skal fly i dette helikopteret.
Helikopteret er sertifisert for flyging i Norge av Luftfartstilsynet. Jeg har aldri fått svar på hva Norge og LT foretok seg etter nødlandingen i Australia i 2008. Spørsmålet er stilt både skriftlig og muntlig, senest på Flyoperativt Forum i vår.
Helikoptertypen fra Agusta Westland, AW101, er kandidat som nytt redningshelikopter etter Sea King.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.