På Torp lufthavn er det fri adgang til rullebanen.








Tips oss 2400

GJEMTE SEG: Trolig var det om bord i et av KLMs Fokker 70 City Hopper fly blindpassasjeren gjemte seg før avgang fra Torp. Foto:  AFP PHOTO / ANP / MARCEL ANTONISSE
GJEMTE SEG: Trolig var det om bord i et av KLMs Fokker 70 City Hopper fly blindpassasjeren gjemte seg før avgang fra Torp. Foto: AFP PHOTO / ANP / MARCEL ANTONISSE

SANDEFJORD/TORP (Dagbladet):Mens politiet og sikkerhetsavdelingen ved Torp lufthavn etterforsker hvordan blindpassasjeren, som omkom på et KLM-fly fra Torp til Amsterdam i dag tidlig, kom seg inn på lufthavna og tok seg om bord i flyet, kunne Dagbladet uhindret og uten varsler kjøre bil helt fram til rullebanen.

 Blindpassasjeren på KLM-flyet, en Embraer 190 City Hopper, tok seg mest sannsnylig om bord mens flyet stod inne ved terminalområdet. Både politiet og flyplassledelsen ser dette som det eneste alternativet. Hvordan det overhode kunne skje etterforskes nå.

- Flyoppstillingsplassen er overvåket både med kameraer og manuell overvåking, forteller Gisle Skansen til Dagbladet.

Administrerende direktør for Torp lufthavn vil imidlertid ikke uttale seg om hvor lett det er å ta seg inn på flyplassområdet, og det i bil om en vil.

- Nei, enkeltspekulasjoner vil jeg ikke kommentere, sier han.

Åpen port

Det er nesten den slagne landevei rett inn til rullebaneområdet på Torp. En porten til den tidligere militære delen av flyplassen står stort sett åpen. Ved inngangen er det verken skilter eller andre elementer som forteller besøkende om hvor veiene inn i området leder.

Ved starten av veien står kun skilt som viser private aktiviteter.

Dagbladet har forelagt dette for lufthavndirektør Gisle Skansen nok en gang, og kan dokumentere forholdet. Likevel avstår han fremdeles fra å kommentere. Heller ikke politiet i Vestfold vil kommentere det sikkerhetsmessige.

Id-kort

- Vi ser ikke på den sikkerhetsmessige delen av denne saken. Det overlater vi til flyplassens sikkerhetsavdeling, forteller etterforskningsleder Merete Torp Nilsen.

Hun legger til at det som er viktig for politiet er å kartlegge hvordan en person kan ta seg inn på flyplassen og om bord i et fly, uten å bli oppdaget.

- Er vedkommende identifisert?

- Ja, en foreløpig identifisering er gjort da vedkommende bar et id-kort på seg. Men en formell identifisering er ikke gjort, før i forbindelse med obduksjonen. Det antas likevel at den omkomne blindpassasjeren er en 17 år gutt som ble meldt savnet fra Larvik den 4. juni.

Livsfarlig

Dagbladet har snakket med flere piloter om mulighetene for å overleve som blindpassasjer i hjulbrønnen på et jetfly. Alle konkluderer med at det nesten uten unntak medfører døden.

De peker på flere faktorer som utslagsgivende. For det første er ofte hjulbrønner så trange av den som gjemmer seg der, ofte risikerer å bli klemt ihjel.

Skjer ikke det, vil kombinasjonen av høyde og temperatur være dødlige. Moderne passasjerfly holder seg i høyder over 30 000 fot. Der er det ikke nok luft til å puste i, samt at temperaturen i gjennomsnitt ligger på minus 55 grader.