– Tre konkrete mistanker mot Widerøe
ESA mistenker at Widerøe drevet med konkurransevridende atferd som har til hensikt å ekskludere konkurrenter.
Dagens Næringsliv.
To av mistankene dreier seg om anbudsruter for staten på kortbanenettet i Norge.
Ifølge avisen har ESA informasjon som indikerer at Widerøe kan ha levert inn for lavt anbud til staten om å fly en eller flere ruter på kortbanenettet, fordi anbudene ikke dekker alle kostnader.
Ifølge avisen antyder ESA at Widerøe kan ha drevet med konkurransevridende atferd som har til hensikt å ekskludere konkurrenter.
Frps bystyrerepresentant i Florø, Willy Djuvik, sendte i mars 2012 en klage på Widerøe og Samferdselsdepartementet inn til ESA.
Han pekte den gangen på at Widerøe innleverte et anbud på null kroner, og derfor vant anbudskonkurransen mot Danish Air Transport (DAT), som i sitt anbud la seg på rundt 70 millioner over fire år.
Samtidig leverte Widerøe inn anbud på ruter til Sandane og Ørsta/Volda, som bare Widerøe har materiell til å fly til.
Anbudet her var dyrere enn tre år tidligere.
– Når vi kan levere inn et lavere anbud, så handler det om at markedet på ruten har vokst i mellomtiden og at Widerøe har kuttet kostnader, sier Widerøe-direktør Lars Kobberstad til avisen.
– Vi er som alle andre aktører oppmerksomme på at det fins en konkurranselov og har et ønske om å være innenfor den. Vi ser på dette som litt overraskende, men de har full rett til å komme på inspeksjon, sa Widerøe-direktøren.
EFTAs overvåkingsorgan ESA skal finne ut om Widerøe har brutt konkurransereglene og har tre konkrete mistanker mot flyselskapet, skriver To av mistankene dreier seg om anbudsruter for staten på kortbanenettet i Norge.
Ifølge avisen har ESA informasjon som indikerer at Widerøe kan ha levert inn for lavt anbud til staten om å fly en eller flere ruter på kortbanenettet, fordi anbudene ikke dekker alle kostnader.
Kontroll på teknologien
Widerøe har utviklet et navigeringssystem som er blitt til et krav i anbudsdokumentene, og ifølge ESA kan selskapet ha for stor kontroll på denne teknologien.Ifølge avisen antyder ESA at Widerøe kan ha drevet med konkurransevridende atferd som har til hensikt å ekskludere konkurrenter.
Frps bystyrerepresentant i Florø, Willy Djuvik, sendte i mars 2012 en klage på Widerøe og Samferdselsdepartementet inn til ESA.
Anbud på null kroner
Djuvik hevdet at Widerøe i strid med EØS-reglene fikk anbud på flyrutene fra Florø til Oslo og Bergen.Han pekte den gangen på at Widerøe innleverte et anbud på null kroner, og derfor vant anbudskonkurransen mot Danish Air Transport (DAT), som i sitt anbud la seg på rundt 70 millioner over fire år.
Samtidig leverte Widerøe inn anbud på ruter til Sandane og Ørsta/Volda, som bare Widerøe har materiell til å fly til.
Anbudet her var dyrere enn tre år tidligere.
– Når vi kan levere inn et lavere anbud, så handler det om at markedet på ruten har vokst i mellomtiden og at Widerøe har kuttet kostnader, sier Widerøe-direktør Lars Kobberstad til avisen.
Innenfor loven
Kobberstad opplyste til NTB tirsdag at selskapet åpnet alt av systemer for kontrollørene, og at de stiller seg til rådighet for ESAs undersøkelser, med all den informasjonen de måtte ønske.– Vi er som alle andre aktører oppmerksomme på at det fins en konkurranselov og har et ønske om å være innenfor den. Vi ser på dette som litt overraskende, men de har full rett til å komme på inspeksjon, sa Widerøe-direktøren.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.