India nektet Norwegian-fly å lette uten kontant betaling
Flyet fra Norwegian ble stående i seks timer, mens besetning og flyplassledelsen kranglet om betaling.
Tirsdag 17. juni 2014, kl. 22:33 (Oppdatert: Tirsdag 17. juni 2014, kl. 22:36)
Passasjerer som TV 2 har snakket med, forteller at flyet sto seks timer på flyplassen i Kolkata i India.
– Kapteinen annonserte at de måtte få noen formaliteter på plass før vi kunne lette, sier passasjeren.
Flyet var på vei fra Oslo til Bangkok i Thailand, men måtte lande i Kolkata (Calcutta) da en passasjer ble syk og trengte akutt legehjelp.
Cash betaling
Det var da flyet skulle videre problemene oppsto.
Ikke uvanlig å betale
Selskapet har ikke faste flyvninger til Kolkata, og betaler heller ikke avgifter for å lande og lette der.
– Det er ikke uvanlig å betale for en slik landing, men ikke kontant. Vi er jo et etablert flyselskap. Det burde gå an å gjøre opp senere, sier Jacobsson.
Betalingsgaranti
Redningen ble en garanti fra Dubai.
– Etter mye diskusjon fikk vi hjelp av myndighetene i Dubai, som garanterte for at vi kunne betale for oss, sier informasjonssjefen.
Hun vet ikke hvor mye penger flyplassens representanter krevde for sine tjenester.
Flyet landet i Kolkata, som var nærmeste mulige stoppested, klokken 23.55 norsk tid, mandag. Etter mer enn seks timer fikk flyet fortsette til Bangkok.
Ambassaden tok kontakt
Passasjerene kunne ikke komme ut av flyplassen, ettersom de ikke hadde visum. De fikk gå inn i avgangshallen, men ble anbefalt å holde seg i flyet der det var aircondition.
Den norske ambassaden i India ble koblet inn i pengediskusjonen.
– Ambassaden var i direkte kontakt med Norwegian, men jeg har ikke flere opplysninger om hva den kontakten dreide seg om, sier pressevakt Eskil Sivertsen i Utenriksdepartementet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.