Foto: torgeir haugaard / Forsvaret
Kystvakta frykter for beredskapen uten helikopter
Kystvaktskipene kan bli uten helikopter i inntil to år. Det fører til dårligere beredskap, frykter skipssjef.
Skipssjef Charles Blålid på KV Svalbard sier dette kommer til å redusere beredskapen og gjøre redningsoppdrag vanskeligere.
Dagens Lynx-helikoptre skal de slutte å bruke i løpet av året, uten at de nye NH-90 maskinene er på plass.
– Det er alfa og omega å ha et helikopter om bord. Det for å kunne berge menneskeliv når ting skjer ute på havet, sier Blålid.
– Helikopter er nøkkelen til suksess
Kaptein Charles Blålid er ikke i tvil om hvor viktig helikoptrene er for at kystvakten skal kunne være en effektiv redningsenhet ute på havet.
Uten helikopter kan Kystvakten bli hjelpeløs tilskuer, i stedet for aktive redningsfolk.
Uten helikopter kan Kystvakten bli hjelpeløs tilskuer, i stedet for aktive redningsfolk.
– Det kan skje ja. Det er jo ikke lengre enn 14 dager siden vi berget et menneskeliv i havet ved hjelp av helikopter. Får du for eksempel en pasient med hjerteproblemer så er tiden avgjørende. Da er helikopter nøkkelen til suksess.
Kan opereres i to år til
Oberstløytnant, Dag Monsen som er skvadron sjef for Lynx-helikoptrene, sier at det er fult mulig å operere de gode gamle flymaskinene helt frem til de nye NH-90 helikoptrene er på plass.
– Ja uten tvil. Vi opererer og leverer veldig godt per i dag og kan fint gjøre det i to år til uten problemer.
– Finnes det som skal til for å kunne være operativ?
– Vi har en enorm kompetanse. Vi har kanskje den eldste skvadronen når det gjelder personelle i hele Norge. I tillegg er det gjort ganske mye arbeid for å sikre at vi har to til tre tusen flytimer igjen på Lynx.
Det har ikke lyktes NRK å få kommentar fra Forsvarsdepartementet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.