Næringsliv Luftfart
Ny havn for USA-fly
Norwegian flytter langdistanseflyene fra ett selskap til et annet og kjøper seg ett år ekstra tid på å få i orden landingsrettigheter i USA.
Dette er saken
16. januar 2013 sa forrige arbeidsminister Anniken Huitfeldt nei til å endre utlendingsloven. Norwegian hadde bedt om en endring for å kunne ansette asiater uten norsk arbeids- og oppholdstillatelse på norskregistrerte fly.
I mai 2013 startet Norwegian med langdistanseruter mellom Skandinavia, Thailand og USA, først med innleide fly.
I august 2013 begynte Norwegian å fly med Boeings Dreamliner-fly og asiatisk kabinpersonale. For å kunne ansette asiater ombord, og sikre trafikkrettigheter i EU, har selskapet registrert flyene i Irland.
Norwegian har fått midlertidig dispensasjon fra Luftfartstilsynet for kravet om å registrere flyene i norsk register.
12. februar fikk Norwegian Air International en driftstillatelse i Irland.
Norwegian har jobbet på spreng de siste ukene for å løse problemet med at trafikkrettigheter i USA uteblir. Uten en avklaring ville flere av flyene ha blitt nektet å fly til USA i løpet av kort tid.16. januar 2013 sa forrige arbeidsminister Anniken Huitfeldt nei til å endre utlendingsloven. Norwegian hadde bedt om en endring for å kunne ansette asiater uten norsk arbeids- og oppholdstillatelse på norskregistrerte fly.
I mai 2013 startet Norwegian med langdistanseruter mellom Skandinavia, Thailand og USA, først med innleide fly.
I august 2013 begynte Norwegian å fly med Boeings Dreamliner-fly og asiatisk kabinpersonale. For å kunne ansette asiater ombord, og sikre trafikkrettigheter i EU, har selskapet registrert flyene i Irland.
Norwegian har fått midlertidig dispensasjon fra Luftfartstilsynet for kravet om å registrere flyene i norsk register.
12. februar fikk Norwegian Air International en driftstillatelse i Irland.
Nå har selskapet gjort en tilpasning som løser problemet midlertidig.
Fem Boeing Dreamliner-fly som er eid av datterselskapet Norwegian Long Haul as (NLH) og registrert i Irland, har vært innleid til den norske virksomheten, men ifølge norske regler er innleie begrenset til ett år. Nå er flyene overført til morselskapet Norwegian Air Shuttle (NAS), og da kan selskapet leie inn flyene i ett år til.
Juridisk direktør Nina Beate Vindvik i Luftfartstilsynet sier at morselskapet har fått enda et fritak fra kravet om at flyene skal være registrert i Norge.
– Selskapet har søkt på egne vegne, og det er gitt en midlertidig dispensasjon. Denne maksgrensen er på 12 måneder, sier hun.
«Sosial dumping»
Etter at Dreamliner-flyene ble flyttet til Irland ifjor, har selskapet slitt med å få alle dokumenter i orden. En irsk driftstillatelse ble til slutt godkjent i februar. Siden har selskapet ventet på trafikkrettigheter i USA.
Flere flyselskaper og fagforeninger har kjempet mot Norwegians planer om å fly delvis med asiatisk personell mellom USA og Europa.
– Vi frykter at Norwegian flytter virksomheten fra ett selskap til et annet for å omgå lovverket. I så fall legger myndighetene til rette for det vi mener er sosial dumping, sier Jack Netskar, leder for internasjonale spørsmål i Norsk Flygerforbund.
– I praksis betyr det at vi slipper omveien om Krim, som Russland har tatt som sitt, og det sparer 40 til 50 minutter flytid hver vei. Når tillatelsen nå er gitt fra tilsynet, kan vi søke russerne på nytt, sier Skånvik.
Utålmodighet i EU
Skånvik vil ikke si om flyttingen til morselskapet er varig. Ett Dreamliner-fly og rundt 40 ansatte blir værende i det irske datterselskapet Norwegian Air International ltd.
– Ingenting er varig i denne bransjen, men det er helt klart at vi fortsatt vil trenge en driftstillatelse i EU for fremtidige trafikkrettigheter, sier Skånvik.
Denne uken ble det ingen avklaring på et toppmøte mellom EU og USA i Wien om datterselskapets rettigheter i USA. En kilde i EU med tilknytning til saken forklarer at USA ikke kan love en snarlig avklaring.
– EU-delegasjonen formidlet at Norwegian tilfredsstiller alle krav i søknaden og at en utsettelse er helt uakseptabelt, sier kilden, som ikke vil navngis.
Kommunikasjonsdirektør Skånvik bekrefter inntrykket fra møtet.
– Tålmodigheten hos EU er i ferd med å renne ut, og det vurderes nok tiltak mot amerikanerne, uten at vi kan si så mye mer om det, sier hun.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.