- Målet er at flyene skal gå som normalt
Blir det flystreik fra i morgen tidlig, håper Norwegian å fly som normalt. Men bagasjen, den må stå igjen.
- Vi har en plan om å gjennomføre våre flyvninger som normalt, sier informasjonssjef Lasse Sandaker-Nilsen til E24 mandag morgen.
Om et døgn - altså tirsdag morgen - kan over 400 bagasjehåndterere på Oslo Lufthavn være i streik.
Mekling startet nå klokken 10.00 mandag formiddag, med NHO Luftfart og Fellesforbundet som parter. Meklingsfristen er satt til klokken 24.00 i natt.
Blir man ikke enige er streik et faktum. En streik som vil bety at SAS, Norwegian og flere andre flyselskaper får problemer med å laste bagasje.
- Dersom det blir streik vil det vil det bli begrenset med muligheter til å ta med seg bagasje ja, sier Sandaker-Nilsen.
Norwegian kjøper lastetjenester hos Aviator - tidligere Røros Flyservice - hvor alle 159 bagasjelastere tas ut i streik ved en konflikt. Aviator utfører samme tjeneste for flere selskaper, deriblant Air France og KLM.
Videre vil en streik ramme Menzies og SAS Ground Handling. Hos SAS Ground Handling har ikke Fellesforbundet tatt ut alle ansatte i streik.
- I SAS har vi bare tatt ut deler av personellet for ikke å ramme dem helt. SAS har ambulanseoppdrag for staten, og hvis vi hadde stanset dem helt, ville det resultert i tvungen lønnsnemd med en gang, sa Jørn Eggum i Fellesforbundet til E24 i forrige uke.
Også SAS rammes
Selv om ikke alle bagasjehåndterere hos SAS Ground Handling blir tatt ut i streik, vil en konflikt også ramme SAS.
- Vi forventer at flyene går som normalt, men at det kan blir problemer med bagasjen. Et godt råd er derfor å pakke mest mulig i håndbagasje, sier informasjonsdirektør Knut Morten Johansen i SAS til E24.
Meklingen er altså startet nå i formiddag, men meklingsfrist ved midnatt.
Da partene brøt forhandlingene 6. mai, var det ifølge Jørn Eggum gjort fremskritt på noen områder, mens andre var helt fastlåste. Eggum håpet og trodde før meklingen startet, at de raskt kunne legge bak seg de ferdigforhandlede punktene, og rette blikket mot de områdene hvor det under forhandlingene var fastlåst.
Dette krangler de om
Stridstemaene er minstelønn, noen tariffstridigheter og kamp om en garantibestemmelse.
- Det vi trenger hjelp til er en uhildet gjennomgang av hvordan tariffforslagene slår ut. Her er det uenighet, sa Eggum til E24 før helgen.
Spesielt synes likevel garantibestemmelsene å være et vanskelig punkt.
- Dette er et område som kan bli vanskelig. Vi ønsker en garanti for at lønns- og arbeidsvilkår forblir de samme når det skjer virksomhetsoverdragelser. Her er en bransje hvor det ofte skjer endringer som følge av anbud. Vi ønsker å sikre våre medlemmer når de fra en dag til en annen tar på seg en annen kjeledress med en annen logo, sa Eggum.
Mandag morgen sier Ole Nymoen i NHO Luftfart til E24 at de er innstilt på å mekle.
Han viser til taushetsplikten, og sier han ikke kan kommentere fremdriften i meklingen.
Nymoen sier han synes Fellesforbundet gir en nøktern og god beskrivelse av hvor partene stod da forhandlingene brøt sammen. På et punkt reagerer han likevel på fremstillingen til motparten.
- Vi har hatt en minstelønnsordning i rundt 50 år, og det mener vi er en garantibestemmelse. Det fremstilles som om Fellesforbundet vil innføre noe nytt. Det er det ikke, sier Nymoen.
Om et døgn - altså tirsdag morgen - kan over 400 bagasjehåndterere på Oslo Lufthavn være i streik.
Mekling startet nå klokken 10.00 mandag formiddag, med NHO Luftfart og Fellesforbundet som parter. Meklingsfristen er satt til klokken 24.00 i natt.
Blir man ikke enige er streik et faktum. En streik som vil bety at SAS, Norwegian og flere andre flyselskaper får problemer med å laste bagasje.
- Dersom det blir streik vil det vil det bli begrenset med muligheter til å ta med seg bagasje ja, sier Sandaker-Nilsen.
Norwegian kjøper lastetjenester hos Aviator - tidligere Røros Flyservice - hvor alle 159 bagasjelastere tas ut i streik ved en konflikt. Aviator utfører samme tjeneste for flere selskaper, deriblant Air France og KLM.
Videre vil en streik ramme Menzies og SAS Ground Handling. Hos SAS Ground Handling har ikke Fellesforbundet tatt ut alle ansatte i streik.
- I SAS har vi bare tatt ut deler av personellet for ikke å ramme dem helt. SAS har ambulanseoppdrag for staten, og hvis vi hadde stanset dem helt, ville det resultert i tvungen lønnsnemd med en gang, sa Jørn Eggum i Fellesforbundet til E24 i forrige uke.
Også SAS rammes
Selv om ikke alle bagasjehåndterere hos SAS Ground Handling blir tatt ut i streik, vil en konflikt også ramme SAS.
- Vi forventer at flyene går som normalt, men at det kan blir problemer med bagasjen. Et godt råd er derfor å pakke mest mulig i håndbagasje, sier informasjonsdirektør Knut Morten Johansen i SAS til E24.
Meklingen er altså startet nå i formiddag, men meklingsfrist ved midnatt.
Da partene brøt forhandlingene 6. mai, var det ifølge Jørn Eggum gjort fremskritt på noen områder, mens andre var helt fastlåste. Eggum håpet og trodde før meklingen startet, at de raskt kunne legge bak seg de ferdigforhandlede punktene, og rette blikket mot de områdene hvor det under forhandlingene var fastlåst.
Dette krangler de om
Stridstemaene er minstelønn, noen tariffstridigheter og kamp om en garantibestemmelse.
- Det vi trenger hjelp til er en uhildet gjennomgang av hvordan tariffforslagene slår ut. Her er det uenighet, sa Eggum til E24 før helgen.
Spesielt synes likevel garantibestemmelsene å være et vanskelig punkt.
- Dette er et område som kan bli vanskelig. Vi ønsker en garanti for at lønns- og arbeidsvilkår forblir de samme når det skjer virksomhetsoverdragelser. Her er en bransje hvor det ofte skjer endringer som følge av anbud. Vi ønsker å sikre våre medlemmer når de fra en dag til en annen tar på seg en annen kjeledress med en annen logo, sa Eggum.
Mandag morgen sier Ole Nymoen i NHO Luftfart til E24 at de er innstilt på å mekle.
Han viser til taushetsplikten, og sier han ikke kan kommentere fremdriften i meklingen.
Nymoen sier han synes Fellesforbundet gir en nøktern og god beskrivelse av hvor partene stod da forhandlingene brøt sammen. På et punkt reagerer han likevel på fremstillingen til motparten.
- Vi har hatt en minstelønnsordning i rundt 50 år, og det mener vi er en garantibestemmelse. Det fremstilles som om Fellesforbundet vil innføre noe nytt. Det er det ikke, sier Nymoen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.