torsdag 5. juni 2014

UAV - Nærpasseringer i Norge - Sakset fra Teknisk Ukeblad

Ferske saker fra Norge

Av Per Erlien Dalløkken

Det er ikke bare australske myndigheter som har grunn til å slå alarm.
Statens havarikommisjon for transport (SHT) i Norge er nettopp blitt varslet om to nærpasseringer mellom ubemannede og bemannede luftfartøy.
Den ene hendelsen involverte en RPAS og et fly, den andre en RPAS og et helikopter.
– Begge sakene er nå til forundersøkelser hvor vi innhenter tilstrekkelig informasjon til å kunne avgjøre alvorlighetsgrad og dermed om de vil bli gjenstand for fullverdige undersøkelser av oss i havarikommisjonen, opplyser havariinspektør Birger A. Bull til Teknisk Ukeblad.
SHT har ennå ikke rukket å avgjøre om disse skal klassifiseres som alvorlige luftfartshendelser og dermed er undersøkelsespliktige.
– Vi er vel kjent med at det er blitt langt flere av disse dronene og at mengden eskalerer i rask takt. Dette er definitivt en problemstilling her til lands også, sier han.
Les også: EU vil gripe inn mot droner som truer privatlivets fred
Det var et tilsvarende Dash 8-300 fra Skippers Aviation som så vidt klarte å unngå "midair"-kollisjon med en ubemannet luftfarkost. Foto: ATSB

Innenfor synsvidde

Et eksempel på at mengden slike luftfarkoster øker her til lands er at markedslederen, Phantom-serien, ifølge hovedimportøren er solgt i 4000 eksemplarer det siste året, med ytterligere tusen i bestilling.
– Utstyret er billig og kan anskaffes på timen uten at det stilles krav til kjøperen. Vi ser det slik at det finnes to typer piloter: De som kjenner og etterfølger regelverket som best de kan, og de som verken er kjent med luftromsstruktur eller at det eksisterer regler, sier Bull.
I utgangspunktet har RPAS-er både i Australia og her i Norge maksimal tillatt høyde på 400 fot og innenfor synsvidde. Det kalles VLOS-flyging («visual line of sight») og tilsvarer i praksis «modellflybobla».
Imidlertid er det vanlig å ha installert kamera på flyet med live videolink til enten briller eller skjerm på fjernkontrollen og fly med FPV («first person view»).
Bull påpeker at denne typen manøvrering kan føre til brudd på regelen om synsvidde.
Det samme sier det australske luftfartstilsynet (CASA) som forteller at over 90 prosent av klagene de har fått inn om ubemannede fly har dreid seg om FPV-fly. Det var også tilfelle med nestenkollisjonen med Bell 412-en.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.