lørdag 6. september 2014

Gatow - Flymuseet besøkt i 2007

Luftwaffenmuseum der Bundeswehr Berlin-Gatow
Av Per Gram
for Flyoperativt Forum


Gatow var for meg en del av ”dannelsesreise Berlin”. Det var mitt første besøk i byen, en by jeg veldig fort fant meg til rette i og som jeg likte. Personer fra min generasjon (f.1945) har nok et minne om byen som arnestedet for all ondskap i vår moderne historie. Det gjelder spesielt kontorene i Wilhelmstrasse, men også festningen i Spandau som utviklet Zyklon B. Allikevel kan jeg ikke annet enn beundre tyske flykonstruktører og ingeniørene som konstruerte brukbare turbin- og rakettdrevne fly og rakettene V1 og V2. Checkpoint Charlie og muren som delte byen er grufulle minner om terror satt i system av Sovjetunionen, men lyspunktet er naturligvis luftbrua som holdt liv i byen i 11 måneder. En viktig brikke i denne forsyningstjenesten var flyplassen Gatow helt sørvest i byen, bare et par hundre meter fra muren.
Gatow under engelsk kommando                                                              Foto: Museet

Gatow ble opprettet i 1935 og åpnet av Adolf Hitler. Dette var i strid med Versailles traktaten som forbød Tyskland å ha egen flyvirksomhet. Dette faktum var det ingen som brydde seg om, heller ikke engelskmennene. Gjennom hele krigen var Gatow et treningssenter for flygere. Flyplassen kom nær skadefri fra krigen og ble tatt av sovjetiske styrker. I Potsdam ble de allierte enige om oppdelingen av Berlin i sektorer, og Gatow kom inn under britiske styrker. Dette skjedde ikke uten gnissninger og ga en indikasjon på ting som skulle komme. I 1947 bygget engelskmennene en 1830m lang bane med asfaltdekke. Den 28. juni 1948 ble den første lasten med forsyninger under Berlinblokaden fløyet inn til Gatow. Flyplassen ble straks den travleste i hele verden.,og daglig ble det fløyet inn 1000 tonn forsyninger. Maskinene som fløy inn matvarer og annet var i hovedsak Avro York og Handley Page Hastings. I tillegg opererte Sunderlands mellom Finkenwerder i Hamburg og Havelsjøen ved Gatow som du kan se i bakgrunnen på bildet over. Disse maskinene var mest kjent for å fly salt inn og barn ut! Den 16. april 1949 ble det fløyet inn 12 000 tonn forsyninger i 1383 flighter til Berlin! Den 12. mai løftet russerne blokaden etter at det var fløyet 2,1 millioner tonn med mat og forsyninger i 266 600 flyvninger. Nær 80 besetningsmedlemmer mistet livet. Fra juli 1945 til september 1994 var Gatow under britisk kommando. BEA opererte sine Londonflyvninger herfra til 1951. En sovjetisk MiG 15 landet her i 1952. Flygeren innså kvikt misæren, taxet ut på gresset, tok av og forsvant. To Zlin 42 med tre (!) personer om bord flyktet hit fra Øst Tyskland i hhv 1978 og 1987. Et glidefly greide å komme over fra Øst Tyskland i 1979. Etter overtakelsen av flyplassen i 1994 gikk aktiviteten gradvis nedover, og det ble besluttet at et sentralt flymuseum skulle opprettes her i 1995. Etter at hovedstaden ble flyttet fra Bonn til Berlin, så trengtes hus for tjenestemenn og kvinner. Bebyggelsen er nå helt opp til flystripa. Dermed var dagene talte for flyplassen.
Jeg fant reisebeskrivelsen på nettet og satte meg på toget til Spandau. Bussen var lett å finne og etter 40 minutter sto jeg ved billettluken. Det var en fin dag og nesten ingen besøkende. Jeg var på utkikk etter spesielt to ting: F-104G ZELL og Me263 Komet.

F-104G ZELL m/atomvåpen B-43                                                                                               
Foto: Per Gram

Zero-Length Launch var et forsøksprogram med det formål å kunne få fly i luften dersom runway`en var ubrukelig. Som en ser av bildet ble det montert en booster under buken og maskinen ble sendt opp som en rakett. Testflyging startet i april 1963 hos Lockheed i California. Flyet på Gatow var testmaskin DB+127 som først ble fløyet av amerikanske flygere, senere av tyske. Hele greia ble funnet for dyrt å trene på, ca NoK 420 000,- per kick slik at det ikke ble erklært operativt i Luftwaffe.

Me 263 Komet                                                                                                                               
Foto: Per Gram

Me 263 Komet var et hysterisk prosjekt. Motoren var en nyvinning, men den var veldig ”kilen” dersom blandingsforholdet av ”C Stoff” og ”T Stoff” ikke var helt korrekt. Mange fly eksploderte da motoren tente. Flyet hadde brennstoff for 13 minutter og var utstyrt med 2x30mm kanoner som den i hovedsak skulle bruke mot formasjoner med B-17 som bombet på dagtid. Den berømte testflygeren Hannah Reitsch, som for øvrig fløy det siste flyet ut av Berlin, en Arado treningsmaskin like før kapitulasjonen, ble skadet under prøveflyging av en Komet. Hun kom forøvrig uskadet fra flere prøveflyginger med V-1e, testutgaven av V-1, samt at hun fløy det første brukbare helikopteret, Fw 61, i 1938. Som testflyger var hun underlagt den ikke ukjente Ernst Udet.

Walter HWK 109-509 rakettmotor motor med 2,000 kg skyvekraft                           Foto: Per Gram

Museet var forseggjort og ryddig. Materiellet utendørs bærer imidlertid preg av tidens tann slik det står ubeskyttet hele året. Her var kaffebar som var besøkt av noen som muligens var Luftwaffe flygere.

Et par ting trakk ned helhetsinntrykket: Det var nær sagt ingen tekst på engelsk. Det var film om bombingen av Dresden og hvor grusomt det var, men ikke noe om Londonblitzen.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.