mandag 29. september 2014

B787 - Japansk rapport kritisk til batteripakken - DN i dag


Dersom du har fulgt med, så vet du at batteripakken er sertifiserte etter "extremely remote" prinsippet, altså at en hendelse ikke skal inntreffe oftere enn 1 per 10 millioner sykluser eller flytimer. Det er det samme prinsippet som er brukt i S-92A når det gjelder gangtid på MGB uten olje.Begge typene har nå bevist at sertifiseringen er basert på feil grunnlag. Begge typene har vunnet Collier Trophy for fremragende design......
PROBLEMFLYET. Dreamlinerne har hatt store problemer siden de ble satt inn i drift. Foto: Cornelius Poppe/NTB Scanpix
PROBLEMFLYET. Dreamlinerne har hatt store problemer siden de ble satt inn i drift. Foto: Cornelius Poppe/NTB Scanpix

Luftfart

Gir Boeing skylden for Dreamliner-trøbbel

I en ny japansk rapport på 115 sider kritiseres flyprodusenten for mangelfull testing av batterier.

Mangelfull testing hos Boeing kan ifølge japanske myndigheter være forklaringen på kortslutningen i et batteri på en japansk Dreamliner i januar 2013.
Hendelsen utløste globalt flyforbud i over tre måneder, skriver Check-in.dk.

Det har vært omfattende problemer med Dreamliner-flyene, som har rammet en rekke flyselskaper og deres passasjerer.
Så sent som i januar i år satte flyselskapet Japan Airlines en av sine Dreamlinere på bakken på grunn av hvit røyk, som angivelig kom fra et batterisystem.
Den episoden kom ett år etter at alle Dreamliner 787-fly verden over ble beordret satt på bakken i flere måneder, mens Boeing jobbet på spreng for å løse problemene og overbevise amerikanske luftfartsmyndigheter om at flyene var trygge.
Problemene førte til forsinkelser av Dreamliner-flyene Norwegian hadde bestilt.

- Ble undervurdert

Nå viser det seg at Boeing selv kan ha skylden for problemene som oppsto:
Japan Transport Safety Board (JTSB) peker i en ny 115 siders rapport på at Boeing sannsynligvis ikke kan ha testet batteriene i tilstrekkelig grad. Boeing hadde testet batteriene enkeltvis uten å se på muligheten for at en kortslutning i ett batteri kunne spre seg til andre batterier. Dreamliner-flyene er utstyrt med 12 litium-ion-battericeller som er plassert i grupper på seks batterier to steder i flyet.
- Testen som ble utført i utviklingsfasen simulerte ikke på passende vis konfigurasjonen i flyet, og virkningene av den interne kortslutningen ble undervurdert, skriver JTSB i sin rapport.
Boeing mener imidlertid at batteriene ble testet i henhold til reglene:
- På det tidspunktet var det bransjestandard å gjennomføre slike tester med et elektrisk isolert batteri. Disse standardene er uendret i dag, sier en Boeing-talsmann i Tokyo til Reuters.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.