For første gang i historien kommer et toseters Spitfire-fly til Norge. I dag sitter Forsvarets testpilot Eskil Amdal bak spakene på Spitfiren på vei fra Goodwood i England til Kjeller. Der skal jagerflyet, som bidro sterkt til de alliertes seier under andre verdenskrig, være hovedattraksjon.
- Fantastisk å få fly en Spitfire. Det er ikke bare et fly, men et ikon! Jeg får gåsehud bare jeg snakker om det. Spesielt med tanke på hva dette flyet har betydd historisk. Flyet reddet England og var med på snu krigen, sier jagerflyver Eskil Amdal på telefon fra England rett før flyturen til Norge. En tur som betyr å lande i Nederland, Tyskland og Danmark for å tanke før landing på Kjeller.
- En stor ære for meg å få lov til å fly Wilhelm Mohr. En kaffe og en prat med Mohr gjør meg til et rikere menneske, sier Amdal. Han flyr F16 i Forsvaret og er testflyver på Kjeller, men bruker mye av sin fritid til å fly veteraner i Goodwood i England, der veteranflymiljøet holder kurs og lærer opp nye piloter for å holde flyene operative.
- Jeg jobber som testflyver, så jeg flyr mye rart, 80 forskjellige fly og helikoptre, sier Amdal, som er nestleder i Norsk Spitfire Stiftelse.
- Drømmen vår er å få en egen Spitfire i Norge, sier Amdal. Prislappen på et slikt ikon er rundt 20 millioner kroner.
Finn Terje Skyrud er blant de entusiastiske arrangørene av flytreffet. Til daglig er han SAS-pilot, men hjertet banker ekstra for veteranflyene.
- Spitfire er det ultimate jagerflyet, har vakre linjer og flyr utrolig bra. Et fly som har alt og var langt foran sin tid da det ble utviklet og fikk sin jomfrutur i England i 1936, sier han.
- Under krigen gikk flygerne gradene på forskjellige flytyper. I helgen viser vi hele rekken av flygemaskiner. Man begynte gjerne i Tiger Moth - en åpen dobbeltdekker, som vi har fire av her på Kjeller, sier Skyrud.
- Toseters Spitfire fantes ikke da. De ble bygget til opplæring etter krigen. Pilotene fikk instruksjon på bakken i hvordan de skulle fly Spitfire.
Søndag får publikum se de gamle flyene i luften. Det blir flyoppvisning og kunstakrobatikk med Spitfire begge dager. Publikum får også se og oppleve Kjellers egne veteranfly. Flyplassen er en av verdens eldste i kontinuerlig drift. Helt siden 1912 har det vært flyaktivitet der.
- De som har flydilla, bør absolutt benytte muligheten til å komme, sier Skyrud, som setter seg bak spakene på et av de 20 operative veteranflyene så ofte han har anledning.
Krigshelt
Lørdag får Amdal en helt spesiell co-pilot i toseteren, når veteranene fra andre verdenskrig skal hedres under et eget arrangement på Kjeller. Wilhelm Mohr, (97) flyver og skvadronsjef for de norske styrkene i England under krigen, skal igjen opp i Spitfiren. Mohr fikk Krigskorset med sverd for sin krigsinnsats.- En stor ære for meg å få lov til å fly Wilhelm Mohr. En kaffe og en prat med Mohr gjør meg til et rikere menneske, sier Amdal. Han flyr F16 i Forsvaret og er testflyver på Kjeller, men bruker mye av sin fritid til å fly veteraner i Goodwood i England, der veteranflymiljøet holder kurs og lærer opp nye piloter for å holde flyene operative.
- Jeg jobber som testflyver, så jeg flyr mye rart, 80 forskjellige fly og helikoptre, sier Amdal, som er nestleder i Norsk Spitfire Stiftelse.
- Drømmen vår er å få en egen Spitfire i Norge, sier Amdal. Prislappen på et slikt ikon er rundt 20 millioner kroner.
Flyhistorisk miljø
Arrangør av flytreffet på Kjeller er et samlet flyhistorisk miljø, gjennom Stiftelsen Kjeller flyhistoriske kulturpark. Publikum får oppleve Kjellers egne, unike veteranfly fra 30-tallet og opp- over. Tiger Moth, Harvard, Cornell, Chipmunk og Cub er fly som var en viktig del av flyveropplæringen før, under og etter andre verdenskrig.- Spitfire er det ultimate jagerflyet, har vakre linjer og flyr utrolig bra. Et fly som har alt og var langt foran sin tid da det ble utviklet og fikk sin jomfrutur i England i 1936, sier han.
- Under krigen gikk flygerne gradene på forskjellige flytyper. I helgen viser vi hele rekken av flygemaskiner. Man begynte gjerne i Tiger Moth - en åpen dobbeltdekker, som vi har fire av her på Kjeller, sier Skyrud.
- Toseters Spitfire fantes ikke da. De ble bygget til opplæring etter krigen. Pilotene fikk instruksjon på bakken i hvordan de skulle fly Spitfire.
Søndag får publikum se de gamle flyene i luften. Det blir flyoppvisning og kunstakrobatikk med Spitfire begge dager. Publikum får også se og oppleve Kjellers egne veteranfly. Flyplassen er en av verdens eldste i kontinuerlig drift. Helt siden 1912 har det vært flyaktivitet der.
- De som har flydilla, bør absolutt benytte muligheten til å komme, sier Skyrud, som setter seg bak spakene på et av de 20 operative veteranflyene så ofte han har anledning.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.