Formålet med bloggen er å bidra til informasjon om luftfart av alle slag. Også litt om ubåter og forsvarsspørsmål. Nyheter vil du finne her også, en del på engelsk som er det mest brukte luftfartsspråket. Har du selv noe som bør komme ut, så send meg en mail til per.gram@hesbynett.no
BRAATHENS-BUDDIES. Både informasjonssjef Knut Morten Johansen (foran) og pilotinstruktør Espen Skaard kom fra Braathens. På ni år er nesten hele administrasjonen i gamle SAS Braathens fjernet. Foto: Skjalg Bøhmer Vold
Kontorene tømmes i SAS
SAS hadde 3500 kontoransatte i Norge for ni år siden. Nå er det 70. Samtidig trenger flyselskapet minst 100 nye piloter i Norge hvert år.
- I 2005 var det 3.500 administrativt ansatte i det som var det sammenslåtte SAS Braathens. Ved utgangen av fjoråret var vi 100 ansatte. I mai i år var det 70 igjen, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS til Dagens Næringsliv.
Stavanger – Houston blir Solas første ordinære interkontinentale ruteflygning. Én flygning gir deg gullkort-status. To gir diamantkort-status.
Han sier at SAS har fjernet mange doble og triple stillinger som overlappet hverandre.
Mens det i 2005 var 32.500 ansatte i SAS, er det i dag rundt 12.000 ansatte. På de ni årene er datterselskaper solgt unna eller slått sammen, virksomheter outsourcet og det er blitt færre ansatte i organisasjonen. Flere av dagens ansatte må også gå. De overflødige stillingene er kartlagt som en følge av tidligere omorganiseringer.
SAS hadde 2,7 millioner passasjerer i juni måned og fullere fly enn for ett år siden.
- Rundt 300 administrative stillinger forsvinner, hovedsakelig i Stockholm, sier informasjonssjefen til avisen.
Til tross for at det har blitt langt færre kontoransatte er det også rekruttering til SAS i Norge. Flyselskapet har ansatt 120 nye kabinansatte så langt og i år, og flere skal ansettes. Det hentes også inn flere ansatte til cockpitene, opplyser Johansen.
- På grunn av generasjonsskifte vil vi ansette minst 100 nye piloter i året i Norge, sier flyinstruktør og kaptein i SAS, Espen Skaar.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.