Næringsliv Luftfart
– Jeg flyr SAS nesten hver dag bare for å se hvilket dårlig selskap det er
Professor Victor Norman spår SAS’ undergang og lovpriser Norwegian.
Ingen klappet hardere, mer intenst og lenger enn professor Victor Norman da Bjørn Kjos gikk ned fra scenen etter å ha holdt vekkelsesmøte for studentene ved Norges Handelshøyskole (NHH) onsdag.
– Jeg beundrer Bjørn Kjos, og jeg beundrer Norwegian, fastslår Norman.
Den holdningen var det flere som delte i NHHs aula.
– Norwegian har en forretningsmodell som er «low cost, high yield», konstaterte professor Frode Steen i et foredrag som hyllet Norwegians konsept.
Poenget til Steen er at Norwegian har lavere kostnadsnivå enn mange konkurrenter, men likevel tar seg like mye betalt.
Bjørn Kjos innledet foredraget med å takke Victor Norman for at Norwegian kom i gang.
– Takket være Victor Norman og hans regjering fikk vi kontrakt med staten da vi startet opp, fortalte Kjos fra scenen.
– I tillegg innførte vi jo bonusforbud, men det var strengt tatt før Kjos kom på banen, tilføyer Norman overfor DN.
– Jeg er veldig imponert over Norwegian. Nettverksselskapene er dømt til å mislykkes, konstaterte Norman fra scenen, før han kom med en bredside mot konkurrenten:
– Jeg flyr SAS nesten hver dag bare for å se hvilket dårlig selskap det er, sa Norman, til stor applaus fra salen.
Norman mener nøkkelen til Norwegian er hele tiden å utvikle produktet samt å ta risiko og satse.
– Ellers ender man opp som et konservativt høykostnadsflyselskap med hovedkontor i Stockholm, sa Norman.
Norman mener at nesten ingen av dagens nettverksselskaper vil eksistere om 20 år.
– De vil bli erstattet av selskaper som Norwegian, sier han.
SAS har Norman liten tro på.
– SAS’ problem er at de ikke tør å frigjøre seg fra sitt gamle konsept. De må få ned kostnadene, sier han.
Professoren vil ikke tidfeste når han mener SAS må innstille.
– Dere ved NHH er veldig positive til Norwegian?
– Vi var veldig positive også til SAS da Janne Carlzon var her for mange år siden. Vi er ikke for Norwegian, men for konkurranse, sier Norman.
Hos SAS tas kritikken fra Norman med stor ro.
– Victor Norman skiller seg klart ut fra våre andre gullkunder. Alle våre reiseundersøkelser viser at de som reiser ofte, i større grad enn før velger SAS, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS.
Han mener dette delvis skyldes at SAS har innført en rekke nye tilbud til forretningsreisende, og at SAS er et langt mer dynamisk selskap enn for bare få år siden.
– Etter at bonusforbudet som Norman innførte, ble opphevet, har vi innført en rekke tilbud som er populære, sier Johansen.
Han viser til konseptene «fast track» og ny innenrikslounge ved Oslo Lufthavn.
– Norman kan nå komme uthvilt på viktige møter og med oppladet mobil etter å ha vært i loungen vår, så han er hjertelig velkommen, sier Knut Morten Johansen.
– Jeg beundrer Bjørn Kjos, og jeg beundrer Norwegian, fastslår Norman.
Den holdningen var det flere som delte i NHHs aula.
– Norwegian har en forretningsmodell som er «low cost, high yield», konstaterte professor Frode Steen i et foredrag som hyllet Norwegians konsept.
Poenget til Steen er at Norwegian har lavere kostnadsnivå enn mange konkurrenter, men likevel tar seg like mye betalt.
Halleluja
Bjørn Kjos innledet foredraget med å takke Victor Norman for at Norwegian kom i gang.
– Takket være Victor Norman og hans regjering fikk vi kontrakt med staten da vi startet opp, fortalte Kjos fra scenen.
– I tillegg innførte vi jo bonusforbud, men det var strengt tatt før Kjos kom på banen, tilføyer Norman overfor DN.
– Jeg er veldig imponert over Norwegian. Nettverksselskapene er dømt til å mislykkes, konstaterte Norman fra scenen, før han kom med en bredside mot konkurrenten:
– Jeg flyr SAS nesten hver dag bare for å se hvilket dårlig selskap det er, sa Norman, til stor applaus fra salen.
Norman mener nøkkelen til Norwegian er hele tiden å utvikle produktet samt å ta risiko og satse.
– Ellers ender man opp som et konservativt høykostnadsflyselskap med hovedkontor i Stockholm, sa Norman.
Spår SAS’ undergang
Norman mener at nesten ingen av dagens nettverksselskaper vil eksistere om 20 år.
– De vil bli erstattet av selskaper som Norwegian, sier han.
SAS har Norman liten tro på.
– SAS’ problem er at de ikke tør å frigjøre seg fra sitt gamle konsept. De må få ned kostnadene, sier han.
Professoren vil ikke tidfeste når han mener SAS må innstille.
– Dere ved NHH er veldig positive til Norwegian?
– Vi var veldig positive også til SAS da Janne Carlzon var her for mange år siden. Vi er ikke for Norwegian, men for konkurranse, sier Norman.
Ønsker Norman velkommen
Hos SAS tas kritikken fra Norman med stor ro.
– Victor Norman skiller seg klart ut fra våre andre gullkunder. Alle våre reiseundersøkelser viser at de som reiser ofte, i større grad enn før velger SAS, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS.
Han mener dette delvis skyldes at SAS har innført en rekke nye tilbud til forretningsreisende, og at SAS er et langt mer dynamisk selskap enn for bare få år siden.
– Etter at bonusforbudet som Norman innførte, ble opphevet, har vi innført en rekke tilbud som er populære, sier Johansen.
Han viser til konseptene «fast track» og ny innenrikslounge ved Oslo Lufthavn.
– Norman kan nå komme uthvilt på viktige møter og med oppladet mobil etter å ha vært i loungen vår, så han er hjertelig velkommen, sier Knut Morten Johansen.
Flere USA-ruter
BERGEN: Samtidig som Bjørn Kjos og Norwegian kjemper for flyrettigheter i USA, planlegger flyselskapet flere nye ruter fra USA til Europa.
Norwegian har skrevet kontrakt med Airbus om leveranse av 100 flymaskiner av den nye modellen Airbus A320neo og 100 av Boeings 737 MAX. Disse flyene har en større rekkevidde enn 737-flyene fra Boeing som Norwegian bruker innenriks og i Europa i dag. Rekkevidden gir nye muligheter.
– MAX-flyene skal gå på USA. Vi kan for eksempel fly fra Boston til Glasgow, Bergen, Stavanger og Trondheim, sier Kjos.
Det han da planlegger er å fly på de mindre og «tynnere» rutene mellom Europa og USA med disse flyene, som hittil stort sett utelukkende er blitt brukt på kortere distanser. Til de større byene i Europa og Norden vil han fortsatt bruke de større Dreamliner-flyene.
– Det går an å fly fra Oslo til USA med disse flyene, men spørsmålet er om det er markedsmessig fornuftig, sier Kjos.
Under gårsdagens foredrag ved NHH fortalte han om hvordan forhandlingene med Boeing og Airbus var, da Norwegian la inn sin rekordbestilling på 200 fly til en listepris på over 100 milliarder kroner.
– Vi hadde begge selskapene inne på hovedkontoret vårt samtidig, og vi gikk mellom kontorene og forhandlet, fortalte Kjos.
Planen var å kjøpe 100 fly fra én av produsentene, men begge var svært ivrige på å selge, da det på kontraktstidspunktet var få flyselskaper som ønsket å kjøpe. For Boeing var det også viktig å få på plass en kunde til det nye flyet 737 MAX, for i det hele tatt starte opp produksjonen. Forhandlingene gikk godt for Norwegian.
– Jeg sa til styreformannen min: «Bjørn (Kise, red.anm.), dette tilbudet vil vi aldri få igjen». Derfor gikk vi for begge, sa Kjos.
Kjos hevder ingen andre har kjøpt flyene så billig som Norwegian.
– Det finnes ikke et leasingselskap i verden som har de innkjøpsbetingelsene vi har, hevdet Kjos.
Norwegian har skrevet kontrakt med Airbus om leveranse av 100 flymaskiner av den nye modellen Airbus A320neo og 100 av Boeings 737 MAX. Disse flyene har en større rekkevidde enn 737-flyene fra Boeing som Norwegian bruker innenriks og i Europa i dag. Rekkevidden gir nye muligheter.
– MAX-flyene skal gå på USA. Vi kan for eksempel fly fra Boston til Glasgow, Bergen, Stavanger og Trondheim, sier Kjos.
Det han da planlegger er å fly på de mindre og «tynnere» rutene mellom Europa og USA med disse flyene, som hittil stort sett utelukkende er blitt brukt på kortere distanser. Til de større byene i Europa og Norden vil han fortsatt bruke de større Dreamliner-flyene.
– Det går an å fly fra Oslo til USA med disse flyene, men spørsmålet er om det er markedsmessig fornuftig, sier Kjos.
Under gårsdagens foredrag ved NHH fortalte han om hvordan forhandlingene med Boeing og Airbus var, da Norwegian la inn sin rekordbestilling på 200 fly til en listepris på over 100 milliarder kroner.
– Vi hadde begge selskapene inne på hovedkontoret vårt samtidig, og vi gikk mellom kontorene og forhandlet, fortalte Kjos.
Planen var å kjøpe 100 fly fra én av produsentene, men begge var svært ivrige på å selge, da det på kontraktstidspunktet var få flyselskaper som ønsket å kjøpe. For Boeing var det også viktig å få på plass en kunde til det nye flyet 737 MAX, for i det hele tatt starte opp produksjonen. Forhandlingene gikk godt for Norwegian.
– Jeg sa til styreformannen min: «Bjørn (Kise, red.anm.), dette tilbudet vil vi aldri få igjen». Derfor gikk vi for begge, sa Kjos.
Kjos hevder ingen andre har kjøpt flyene så billig som Norwegian.
– Det finnes ikke et leasingselskap i verden som har de innkjøpsbetingelsene vi har, hevdet Kjos.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.