lørdag 10. januar 2015

Følging av fly i fjerne områder - ELT er lite interessant


Fra Frode Lenning i LT har jeg fått referanse til et dokument som synes å være grunnlaget for det arbeidet som pågår i EASA, Det heter EASA NPA 2013-26, med diverse tilleggsinformasjon opp til i dag. Her streifer en såvidt inn på Emergency Locator Transmitter.
Det er nå veldig nært samarbeid mellom ICAO og EASA for å utvikle krav og spesifikasjoner for deteksjon av signaler for å lokalisere savnede fly. Etter AF447 i 2009 startet dette arbeidet, og forsvinningen til MH370 og det pågående søket etter FDR fra AirAsia flyet tydeliggjør behovet for et bedre system enn det som eksisterer i dag.

Det vises til ACARS som sender et signal for hver utfløyet 40NM. En kan da bestemme posisjonen til et fly innenfor et søksområde på 5 056 kv. NM eller 9 300 kv.km. Søk i havet kan være uhyre komplisert, ref AF447, og voldsomt tidkrevende.

Dernest levetiden på senderen som skal økes fra 30 til 90 dager. Disse to momentene fremstår som relativt enkle å få til.Saken synes å dreie seg om to momenter, endre frekvensen FDRs undrvannsbeacon sender på fra 37,7KHz til 8,8 KHz. Dette vil kunne føre til en voldsom øking av deteksjonsrekkevidden fra 2-3km opp til 30km. Samtidig vil utstyret som brukes for å detektere signalet bli mye mer tilgjengelig. Også maritime fly som Orion vil kunne bruke sitt utstyr, noe de ikke kan i dag. Nå kreves spesielle hydrofoner, femgår det av dokumentasjonen.

Lenning skriver at SAS har ELT innebygget i flyet. Disse vil ikke kunne utløses dersom flyet treffer havoverflaten for så å synke, slik som AF447, MH370 og nå AirAsia flyet. Mange militære fly og alle sivile helikoptre som flyr over norsk kontinentalsokkel, har ELT Category 1. Disse faller av når flyet treffer havoverflaten, flyter på overflaten og begynner å sende på nødfrekvensene 406MHz og 121,5 MHz. Signalet plukkes opp av en eller flere av 9 SARSAT/COSPAS satellitter , hvorav 4 er geostasjonære og 5 som går i Low Earth Orbit. En kan raskt få et fix på posisjonen eller at flyets ELT også sender GPS posisjon. Disse signalene kan oppfanges av SAR enheter som lett kan peile seg inn mot senderen.

Dette moment synes lite interssant i den store mengde dokumentasjon som foreligger nå. Jeg er veldig overrasket over at det enkleste og kanskje mest effektive lokaliseringsmiddel overses. Min sterke anbefaling lyder:
Fly i kommersiell virksomhet med vekt over 25 tonn skal instalere EPIRB Category 1.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.